مِشـــــکوة

وبلاگ تخصــصی قــرآن و حدیث

مِشـــــکوة

وبلاگ تخصــصی قــرآن و حدیث

قرآن و اهل بیت (ع) نورند . نوری که انسان می تواند در پرتو آن به تعالی و تکامل برسد .
منشأ نور خداست و همه انوار عالم ، فروغ و تجلی خود را از نور خدا می گیرند .
" مشکوة " همان سرچشمه نور است که همه انوار را در بر دارد....
این وبلاگ تخصصی و پیرامون قرآن و اهل بیت ( ع ) است که به میمنت میلاد پیامبر اکرم حضرت محمد ( ص )
و صادق آل محمد ( ع ) در روز 17 ربیع الأول ایجاد گردیه است . امید است مورد علاقه و عنایت شیفتگان قرآن و عترت
واقع گردد. و الحمد لله رب العالمین

اشتغال زنان از دیدگاه قرآن

يكشنبه, ۱۳ اسفند ۱۳۹۶، ۱۰:۱۷ ب.ظ

آیا اسلام با اشتغال زنان در بیرون از خانه موافق است ؟

با توجه به وضعیت  موجود جوامع  مختلف و وارد شدن زنان در فضای بیرون خانه برای کار ،قرآن کریم کار کردن واشتغال زنان را دربیرون منزل ،بارعایت حیا وعدم اختلاط واضطرار مجاز می داند.

اشتغال زنان

با توجه به وضعیت  موجود جوامع  مختلف و وارد شدن زنان در فضای بیرون خانه برای کار ،آیا قرآن کریم  برای کار کردن بانوان در بیرون از منزل برنامه ای دارد؟ آیا مانع این عمل است؟ یا اینکه با این عمل موافق است؟

در ابتدا لازم به ذکر است که قرآن کریم در مباحث اقتصادی  تامین نیاز خانه وخانواده را برعهده مردان قرار داده است:

«الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّساءِ بِما فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلى‏ بَعْضٍ وَ بِما أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوالِهِمْ؛[نساء/34].

اما اگر به هر دلیلی این تامین نیاز توسط مرد انجام نشد، زن می تواند با رعایت نکات زیر در بیرون منزل برای تامین نیازهای مالی خانواده کار کند:

1). زن چاره ای جز کار کردن در بیرون منزل نداشته باشد که در این صورت می تواند در بیرون منزل کار کند: «... وَ أَبُونا شَیْخٌ کَبیر؛[قصص/23] و پدر ما پیر مرد کهنسالى است (و قادر بر این کارها نیست.)!»کما اینکه دختران حضرت شعیب(علیه السلام)نیز بخاطر اضطرار  در بیرون منزل کار می کردند.»


2). در صورت کار کردن در بیرون از منزل چناتچه در محیط کار مردان نیز حضور دارند از اختلاط و... بپر هیزند: «قالَتا لا نَسْقی‏ حَتَّى یُصْدِرَ الرِّعاء»[قصص/23]همان طور که دختران حضرت شعیب(ع)به حضرت موسی گفتند:ما [این دام‏هایمان را] آب نمى‏دهیم تا [این‏] شبانان [دام‏هایشان را] برگردانند وبروند.


3). رفت و آمد با ر عایت موازین شرعی انجام شود و از ارتباط زیاد با نامحرم وگفت وگو و... خود داری شود: «فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذی فی‏ قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلاً مَعْرُوفاً [احزاب/32] پس به گونه ‏اى هوس‏ انگیز سخن نگویید که بیماردلان در شما طمع کنند، و سخن شایسته بگویید.»


4) رعایت حیا ( در راه رفتن ورفتار وگفتار) : «فَجاءَتْهُ إِحْداهُما تَمْشی‏ عَلَى اسْتِحْیاء؛[قصص/25] ناگهان یکى از آن دو(زن) به سراغ او آمد در حالى که با نهایت حیا گام برمى‏ داشت»

نتیجه:قرآن کریم کار کردن واشتغال زنان را دربیرون منزل ،بارعایت حیا وعدم اختلاط واضطرار مجاز می داند.

منبع : پایگاه اینترنتی رهروان ولایت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی