مِشـــــکوة

وبلاگ تخصــصی قــرآن و حدیث

مِشـــــکوة

وبلاگ تخصــصی قــرآن و حدیث

قرآن و اهل بیت (ع) نورند . نوری که انسان می تواند در پرتو آن به تعالی و تکامل برسد .
منشأ نور خداست و همه انوار عالم ، فروغ و تجلی خود را از نور خدا می گیرند .
" مشکوة " همان سرچشمه نور است که همه انوار را در بر دارد....
این وبلاگ تخصصی و پیرامون قرآن و اهل بیت ( ع ) است که به میمنت میلاد پیامبر اکرم حضرت محمد ( ص )
و صادق آل محمد ( ع ) در روز 17 ربیع الأول ایجاد گردیه است . امید است مورد علاقه و عنایت شیفتگان قرآن و عترت
واقع گردد. و الحمد لله رب العالمین

۳۳ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۲ ثبت شده است

۳۱
ارديبهشت

شش خصلت زیبا در کلام امام جواد(ع)

32287336118434008503.gif

جوادالائمه امام محمد تقی علیه السلام فرمودند: سه چیز است که اگر در کسى باشد سبب خوشنودى خداست: * زیاد استغفار کردن * همنشینى خوب *  و زیاد صدقه دادن

و سه چیز است که هرکس دارا باشد پشیمان نمى شود : * پرهیز از عجله و شتاب * مشورت در کارها * و توکل بر خدا وقتى تصمیم به انجام کارى گرفتی.



متن حدیث:

قالَ الْجَوادُ علیه السلام: ثَـلاثٌ یَبْلُغْنَ بِالْعَبْدِ رِضْوانَ اللّه ِ تَعالى: کِثْـرَةُ الاْءسْتِغفـارِ وَلِینُ الْجانِبِ وَکَثْرةُ الصَّدَقَةِ. وَثَـلاثٌ مَنْ کُنَّ فیهِ لَمْ یَنْـدَمْ: تَرْکُ الْعَجَلةِ وَالمْشَوَرَةِ وَالتَّوَکُّلِ عَلىَ اللّه ِ عِنْدَ الْعَزْمِ. 


«الفصول المهمه، صفحه 275»
۳۱
ارديبهشت

قال الجواد (ع)

العفاف زینه الفقر 

  خویشتن داری و پاک زیستی، زینت فقر است

والشکر زینه الغنی   

شکر و سپاس، زینت بی نیازی است

والصبر زینه البلاء  

صبر و استقامت، زینت بلا است

والتواضع زینه الحسب  

تواضع، زینت انسان با شخصیت است

والفصاحه زینه الکلام 

شیوایی بیان، زینت سخن گفتن است

و الحفظ زینه الروایه

  از بر کردن، زینت روایت است

و خفض الجناح زینه العلم  

فروتنی زینت علم است

و حسن الادب زینه العقل 

نیک خلقی، زنیت عقل است

وبسط الوجه زینه الکرم  

گشاده رویی زینت سخاوت است

و ترک المن زینه المعروف

  منت ننهادن زینت احسان است

و الخشوع زینه الصلاة

خشوع زینت نماز است

و التقلل زینه القناعه   

 کم خرجی، زینت قناعت است

وترک ما لا یعنی زینه الورع  

  و ترک امور بیهوده، زینت پرهیزکاری است

      منبع :

(احقاق الحق ، ج ، 12 ص 434)


۲۷
ارديبهشت
قال الامام الجواد (ع):

ثَلاثُ خِصالٍ تَجتَلِبُ بِهِنَّ المَحَبَّةَ:

اَلإنصافُ فِى المُعاشَرَةِ

وَالمُواساةُ فِى الشِّدَّةِ

وَالاِنطِواعِ وَالرُّجوعُ إِلى قَلبٍ سَلیمٍ.

ترجمه :

با سه خصلت، محبّت (دیگران) به دست می آید:

انصاف در معاشرت، همدردى (با دیگران) در سختی ها،

و بازگشت به قلبى پاک.
بحارالأنوار، ج۷۸، ص۸۲، ح۷۷
 

۲۷
ارديبهشت

1 - امام باقر (ع) :

به راستی این زبان کلید هر خیر و شری است . پس سزاوار است برای مومن که بر زبان خود مهر بزند ، همانگونه که بر (گنجینه های) طلا و نقره خود مهر می زند .

تحف العقول ، ص 298

2 - رسول خدا (ص)

کسی که به خداوند و روز باز پسین ایمان دارد باید سخن نیک گوید ، یا سکوت کند .

وسائل الشیعه ، ج 12 ، ص 126

3        - امام علی (ع)

نرمی در گفتار و آشکارا سلام دادن سنت و روش نیکان است .

غرر الحکم ، ص 435

4        - رسول خدا (ص)

غذا دادن به مومنان و آشکارا سلام کردن و به نیکی سخن گفتن از عوامل آمرزش الهی است .

الاخلاق ، ج 1 ، ص260

5        - امام علی (ع)

زیبا و آراسته سخن گویید تا جوابی زیبا و آراسته شنوید .

غرر الحکم ، ص 436

6        - امام علی (ع)

کم گویی عیوب را می پوشاند ، گناهان را کم میکند .

غرر الحکم ، شماره 4093 ، ص 211

 

ادامه مطلب را ببینید 

۲۶
ارديبهشت

در محضر باقر العلوم






جرعه ای از اقیانوس معرفت :

قالَ الباقِرُ ( عَلَیه السَّلام ) :

«انما یداق الله العباد فی الحساب یوم القیامة علی قدر ما اتاهم من العقول فی الدنیا»


امام محمد باقر علیه السلام فرمودند:

خدا در روز قیامت نسبت به حساب بندگانش به اندازه عقلی که
در دنیا به آنها داده است ، باریک بینی می کند


(اصول کافی ج 1 /ص 12)



۲۶
ارديبهشت

ارزش انتظار صاحب الزمان عج

واژه ی انتظار سترگ ترین مقام را در معارف اهل بیت ـ علیهم السلام ـ به خود اختصاص داده است. در میان هزاران هزار گوهر تابناک که از خاندان رسالت رسیده است به کمتر واژه ای بر می خوریم که چون انتظار از آن به زیبایی یاد شده باشد. از میان آن باغستان معارف به دو ریحان بسنده می کنیم:

امام باقر ـ علیه السلام ـ فرمودند: روزگاری خواهد آمد که امام از مردم پنهان می شود. خوشا به حال آنان که در آن زمان بر امر (ولایت) ما ثابت قدم باشند.

زیرا کمترین ثوابی که آنان را خواهد رسید، آنکه خداوند به ایشان می گوید: ای غلامان و کنیزان من! بر سرّ من ایمان آوردید و غیب مرا گواهی کردید; بشارت باد شما را به جزای نیکوی من.

همانا شما غلامان و کنیزان حقیقی من هستید. از شما می پذیرم (رفتار نیک را) و بر شما می بخشایم (عملهای زشت را) و بخاطر شما در می گذرم و سیراب می سازم بندگانم را با آب باران; و بلاها را از آنان رفع می کنم. اگر شما نباشید عذابم بر آنان نازل خواهد شد.

جابر گوید: گفتم: ای فرزند رسول خدا! چه چیزی بهترین کار برای مؤمن در این زمان است؟ فرمود: نگاهداری زبان و خانه نشینی.

هم چنین از ابی بصیر از امام صادق ـ علیه السلام ـ درباره آیه شریفه (یوم یأتی بعض آیات ربّک . . .) سؤال شد، فرمود: آن هنگام قیام قائم و منتظر ماست . . . سپس فرمود: ای ابو بصیر! خوش بر احوال شیعیان قائم ما که در زمان غیبت انتظار ظهورش می کشند و در گاه ظهور فرمان بردار اویند آنان اولیاء خدایند که هیچ ترس و واهمه ای بر آنان نیست و هرگز غمگین نخواهند شد.

هم چنین درباره ارزش انتظار امام صادق ـ علیه السلام ـ نقل شده است که به برخی از یاران خود فرمودند: هر یک از شما منتظر این امر از دنیا روید چون کسی هستید که در خیمه قائم همراه اوست

۲۴
ارديبهشت

قرآن، نقشه ایی کامل برای مسیر سعادت

قرآن


نازل شدن قرآن کریم به عنوان آخرین کتاب آسمانی و معجزه ی خاتم پیامبران، برای این بوده است،  تا بتواند با اوامر ونواهی خود، و ایمان به خداوند سبحان وایمان به غیب، واعتقاد به معاد، روح انسانها را از آلودگیها ورذائل اخلاقی تصفیه کند وراه سعادت و تربیت واقعی را به انسانها بیاموزد.«هُوَ الَّذی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولاً مِنْهُمْ یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِهِ وَ یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ»«جمعه/2»

اگر کسی بخواهد با این کتاب شریف، سعادت دنیا وآخرت  را بدست بیاورد، باید اول تا آخر این کتاب نورانی را مطالعه کند، تا با در دست داشتن آگاهی لازم و یک نقشه ی کامل از تمام پیچ وخم های مسیر،  بتواند با تمامی موانع  وخطراتی  که در مسیر سعادت وجود دارد، مقابله کند.«أَ فَلا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَ لَوْ کانَ مِنْ عِنْدِ غَیْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فیهِ اخْتِلافاً کَثیراً»«نساء/82»آیا درباره قرآن نمى‏ اندیشند؟! اگر از سوى غیر خدا بود، اختلاف فراوانى در آن مى‏ یافتند.

از این آیه هم می توان استفاده کرد که تدبر در تمام آیات الهی لازم است.

غالبا ما مسلمانها قرآن کریم  را به خاطر ثوابی که برای آن در نظر گرفته شده است، تلاوت می کنیم، و بر همین اساس خیلی برایمان مهم نیست که چه سوره ایی می خوانیم یا چه صفحه یا چند آیه را می خوانیم. زیرا آنچه که برای ما مهم شده است و عمده توجه ما را به خود جلب کرده است، این است که بگوییم من که مسلمان هستم و خدا را شکر روزی مثلا 5صفحه یا 5آیه را می خوانم. که  این کار خوبیست و مسلما این قاری، ثواب قرائت  را نیز خواهد برد، منتهی شاید بتوان گفت : در رسیدن به سر منزل ومقصد خود، دچار لغزش خواهد شد.

چنین شخصی، مانند کسی است که برای خرید یک کالایی، وارد یک شهر بزرگی شده است، این شخص چون نسبت به کوچه وبازارشهر ناشناس است، لذابرای تهیه ی کالای خود هر روز باید از یک مغازه به مغازه دیگر برود. ولی اگر شخصی یک دور نمایی از شهر در دست  داشته باشد، مسلما در صورت نیاز هر کالایی، خوب می داند که باید چکار کند وبه کجای شهر برود.

قرآن کریم، این معجزه ی الهی، مثل شهربزرگی است که خداوند سبحان تمام تابلو های  راهنمایی برای رسیدن به سعادت،و تمام چاله ها و تابلو های  انحراف از مسیر را در آن بیان کرده است.انسان با مطالعه ی دقیق دراین کتاب نورانی، متوجه خواهد شد که گویی خدای سبحان دستش  را گرفته و در این شهربزرگ سیر می دهد، سیر درآ فاق و أنفس و شناخت هستی و معاد، و غیره که همه دال بر وجود آفریننده و فرمانروایی بس بزرگ دارد.

حال اگر کسی بتواند از این کتاب نورانی، یک نقشه ی راه بدست بیاورد، مطمئنا در هیچ جایی دچار لغزش نخواهد ش، و می تواند با تابلو های مسیر، به سوی جلو حرکت کند، و در هر جایی که بخواهد از مسیر منحرف شود، می تواند از این منبع فیض الهی بهرمند شود.

بنابرای چون بر خلاف کتابهای بشری، روش واسلوب این کتاب نورانی، به گونه ای نیست  که مطالبش دسته دسته وفصل فصل بیان شده باشد،  لذا لازم است که انسان تمام این کتاب شریف را بیاموزد، تا درمواقع نیاز بتواند از مقاصد بلند ونورانی آن استفاده کند.

۲۳
ارديبهشت
شفابخش ترین محصول <a href="http://tehrankids.com" >طبیعت</a> را بشناسید

 در قرآن شریف سوره نحل آیه 68 آمده است : 

وَ أَوْحى‏ رَبُّکَ إِلَى النَّحْلِ أَنِ اتَّخِذی مِنَ الْجِبالِ بُیُوتاً وَ مِنَ الشَّجَرِ وَ مِمَّا یَعْرِشُونَ (68)

ثُمَّ کُلی‏ مِنْ کُلِّ الثَّمَراتِ فَاسْلُکی‏ سُبُلَ رَبِّکِ ذُلُلاً یَخْرُجُ مِنْ بُطُونِها شَرابٌ مُخْتَلِفٌ

 أَلْوانُهُ فیهِ شِفاءٌ لِلنَّاسِ إِنَّ فی‏ ذلِکَ لَآیَةً لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ (69)


68) و پروردگار تو به زنبور عسل «وحی» ( و الهام غریزی ) نمود که: «از کوه ها و درختان و داربستهایی که مردم می سازند ، خانه هایی برگزین! 
69) سپس از تمام ثمرات ( و شیره گلها ) بخور و راه هایی را که پروردگارت برای تو تعیین کرده است ، براحتی بپیما! «از درون شکم آنها ، نوشیدنی با رنگهای مختلف خارج می شود که در آن ، شفا برای مردم است به یقین در این امر ، نشانه روشنی است برای جمعیّتی که می اندیشند.

 

همچنین در آیه 15 سوره محمد این شهد گوارا ،  یکی از آشامیدنی های بهشت معرفی شده است .

و اینک به معرفی این داروی شیرین و این شهد گوارا می پردازیم .


***************************

شفابخش ترین محصول طبیعت را بشناسید 


عسل، یکی از شفابخش‌ترین محصولات طبیعت است که از آن، با عنوان طلای طبیعی یاد می‌شود.

عسل که علاوه‌ بر جنبه‌های خوراکی و خواص مغذی که به‌عنوان محبوب‌ترین خوراکی‌ها در سبد غذایی خانواده جای دارد، به‌عنوان یک داروی طبیعی و بی‌همتا، در درمان بسیاری از بیماری‌ها، از سوی متخصصان و درمان‌گران طب سنتی و شیوه‌های طبیعی درمان، استفاده می‌شود.   

برای تامین انرژی

عسل، یک انرژی‌زای طبیعی است که مصرف مقدار اندکی از آن، انرژی زیادی را در بدن تولید می‌کند. از این روست که مصرف دو قاشق غذاخوری عسل، هنگام ضعف عمومی بدن، می‌تواند در مدت کوتاهی، موجب تقویت قوای فرد شود. عسل، از معدود موادغذایی طبیعی است که خیلی زود جذب خون شده و به عملکرد بهتر اندام‌ها، به‌ویژه مغز، کمک می‌کند.

برای تقویت اعصاب

وجود ویتامین D و فسفر در عسل، تاثیر بسیار زیادی در بهبود عمل‌کرد اعصاب و تقویت آن دارد. همچنین مصرف مستمر آن در وعده صبحانه، می‌تواند بهترین روش برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های دستگاه عصبی باشد.

برای جذب بهتر ویتامین‌ها

نرم کردن جداره عروق خونی در بدن، از جمله ویژگی‌های منحصربه‌فرد عسل است. نرم نگه داشتن جداره عروق، موجب می‌شود جذب سلولی بهتر انجام شود و مواد مفید و مغذی، راحت‌تر به سلول‌های بدن برسند. بنابراین، مصرف آن در کودکان و نوجوانان، به بهبود روند رشد آن‌ها کمک می‌کند.

برای رفع بوی بد دهان

موم زنبور عسل، مانند عسل، خواص درمانی متعددی دارد که یکی از کاربردی‌ترین آن‌ها، برطرف کردن بوی بد دهان است. برای این منظور، لازم است مقدار کوچکی از موم زنبور عسل را مانند آدامس بجویید تا بوی بد دهان از بین برود.

برای زخم‌معده‌ای‌ها

عسل، به‌دلیل لطافتی که دارد، برای انواع معده‌ها و سیستم‌های گوارشی، مناسب است. حتی حساس‌ترین معده‌ها نیز قادر به هضم و جذب مواد مغذی عسل‌های طبیعی هستند. از طرفی، کالری عسل‌های طبیعی که توسط زنبورعسل تهیه می‌شود، بسیار اندک است. بنابراین، مصرف این محصول، برای افراد دچار اضافه وزن یا چاقی، خطری ندارد.

برای درمان شب‌ادراری

بسیاری از درمانگران مکاتب درمانی طبیعی در سراسر جهان، مصرف عسل طبیعی را موجب درمان شب‌ادراری در کودکان و خردسالان می‌دانند. برای درمان شب‌ادراری در بچه‌ها لازم است مقدار 30 گرم عسل را در سه نوبت و به مدت 10 روز، به کودک بدهید. مصرف این داروی طبیعی، تاثیر بسیار چشمگیری در کاهش میزان شب‌ادراری و برطرف شدن آن دارد.

برای درمان آلرژی فصلی

عسل، یکی از بهترین داروهای طبیعی برای درمان آلرژی و حساسیت‌ فصلی در افراد است، اما باید توجه داشت که افراد، باید عسل تولیدشده توسط گیاهان همان منطقه را میل کنند تا به این ترتیب، از میزان حساسیت و آلرژی آن‌ها، به‌مرور کاسته شود.

یک ترکیب معجزه‌گر

به گفته درمان‌گران روش‌های طبیعی، ترکیب عسل طبیعی با گیاه دارچین، برای درمان بیش از 95 نوع بیماری در جهان، از جمله بیماری‌های قلبی، زخم‌های سطحی، سوختگی، بیماری‌های مثانه، بیماری‌های مفصلی و استخوانی و ریزش مو استفاده می‌شود.

به جای عسل نباید گول خورد
چگونه عسل طبیعی را از تقلبی تشخیص دهیم؟

برای تشخیص عسل طبیعی از انواع تقلبی آن، روش‌های خانگی مختلفی وجود دارد که توجه به آنها می‌تواند تا حد زیادی، به تشخیص عسل طبیعی از تقلبی کمک کند.
 
یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های عسل طبیعی، آن است که در ظرفی که هست، لایه‌لایه نمی‌شود و وقتی یک قاشق از آن را روی یک تکه نان تُست می‌مالید، پس از پنج دقیقه، عسل، به لایه‌های نان، نفوذ نکرده و نان را نرم و خیس نمی‌کند. هم‌چنین، عسل طبیعی باید بافتی نرم و منسجم داشته باشد؛ به این معنی که وقتی آن را با قاشق، از ظرف، بلند می‌کنیم، به‌نرمی، اما با انسجام، به سمت پایین سرازیر شود، در حالی که عسل‌های تقلبی، بافت خشنی دارند و خلاف این‌که به نظر، منسجم و فشرده می‌آیند، وقتی آن‌ها را بلند می‌کنید، سبُک، به سمت پایین می‌ریزند و کِش نمی‌آیند. راه دیگر آن است که چند قطره از عسل را روی کاغذ بریزید. در صورتی که اطراف آن قطره، رد پخش شدن مایع دیده شد، نشان‌دهنده ناخالصی عسل است.

۲۳
ارديبهشت
امام هادی علیه السلام :
 
عَلَیکُم بِالوَرَعِ فَاِنَّهُ الدّینُ الَّذی نَلازِمُهُ وَ

نُدینُ اللهَ تَعالیَ بِهِ وَ نُریدُهُ مِمَّن یُوالینا لاتَتعَبُونا بِالشَّفاعَةِ



ترجمه :  با ورع و باتقوا باشید که این ورع و تقوا همان دینی است

که همواره ما ملازم آن هستیم و پایبند به آن می باشیم

و از پیروان خود نیز می خواهیم که چنین باشند از ما

 (با عدم رعایت تفوا) شفاعت نخواهید و ما را به زحمت نیندازید.

 
                 (وسائل الشیعه، ج15، ص 248)

معنی تقوی از دیدگاه علی (ع)

از حضرت على (ع) جویا شدند معناى تقوا و پرهیزگارى چیست ؟

حضرت فرمود: کسى را مى توان با تقوا گفت که اگر کلّیه اعمال و

 رفتارهاى او را در میان یک طَبَق بگذارند و بدون اینکه سرپوشى

روى آن طَبَق انداخته باشند آن را در اطراف جهان بگردانند اوعملى

انجام نداده باشد که باعث شرمندگى وى گردد و بدین علّت لازم شود

 که آن را پنهان نماید.



۲۲
ارديبهشت


وَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرآنَ جَعَلْنَا بَیْنَکَ وَبَیْنَ الَّذِینَ لاَ یُؤْمِنُونَ بِالآخِرَةِ

حِجَابًا مَّسْتُورًا



معنی:

و هنگامی که قرآن می خوانی، میان تو و آنها که به آخرت

 ایمان نمی آورند، حجاب ناپیدایی قرار می دهیم.


پیام آیه:

بی اعتقادی به آخرت، مانع از این می شود که نورانیت آیات

 قرآن، دل را روشن کند. بی اعتقادان به آخرت کسانی هستند

 که غرق در مسائل دنیا هستند و خدا، معنویت و بازگشت به

خدا و روز حساب را به فراموشی سپرده اند.