مِشـــــکوة

وبلاگ تخصــصی قــرآن و حدیث

مِشـــــکوة

وبلاگ تخصــصی قــرآن و حدیث

قرآن و اهل بیت (ع) نورند . نوری که انسان می تواند در پرتو آن به تعالی و تکامل برسد .
منشأ نور خداست و همه انوار عالم ، فروغ و تجلی خود را از نور خدا می گیرند .
" مشکوة " همان سرچشمه نور است که همه انوار را در بر دارد....
این وبلاگ تخصصی و پیرامون قرآن و اهل بیت ( ع ) است که به میمنت میلاد پیامبر اکرم حضرت محمد ( ص )
و صادق آل محمد ( ع ) در روز 17 ربیع الأول ایجاد گردیه است . امید است مورد علاقه و عنایت شیفتگان قرآن و عترت
واقع گردد. و الحمد لله رب العالمین

آیة الکرسی ، آیه ای پر فضیلت و مؤثر

يكشنبه, ۲۳ تیر ۱۳۹۲، ۰۵:۲۵ ب.ظ

اثرات و خواص آیت الکرسی

 آیة الکرسی سید آیات قرآن

پیامبر به حضرت علی (علیه السلام)فرمود: " یا علی ! من سید عربم-مکه سید شهر هاست- کوه سینا سید همه کوه هاست- جبرئیل سید همه فرشتگان است – فرزندانت سید جوانان اهل بهشتند- قرآن سید همه کتاب هاست – بقره سید همه سوره های قرآن است – ودر بقره یک آیه است که آن آیه 50کلمه دارد و هر کلمه 50 برکت دارد و آن آیة الکرسی است.

پاداش کسی که آیة الکرسی را زیاد می خواند

عبدالله بن عوف گفته است:" شبی خواب دیدم که قیامت شده است و من را آوردند و حساب من را به آسانی بررسی کردند. آنگاه مرا به بهشت بردند و کاخ های زیادی به من نشان دادند. به من گفتند: درهای این کاخ را بشمار ؛ من هم شمردم 50 درب داشت. بعد گفتند: خانه هایش را بشمار. دیدم 175 خانه بود. به من گفتند این خانه ها مال توست. آن قدر خوشحال شدم که از خواب پریدم و خدا را شکر گفتم. صبح که شد نزد ابن سیرین رفتم و خواب را برایش تعریف کردم. او گفت : معلوم است که تو آیة الکرسی زیاد می خوانی. گفتم : بله ؛ همین طور است. ولی تو از کجا فهمیدی. گفت برای اینکه این آیه 50 کلمه و 175 حرف دارد. من از زیرکی حافظه او تعجب کردم. آنگاه به من گفت : هر که آیة الکرسی را بسیار بخواند سختی های مرگ بر او آسان می شود.

داستان نزول

رسول اکرم (صلی الله علیه و آله)فرمود: چون خدای متعال خواست سوره ی حمد و آیه های شهدالله (18و19 آل عمران) و قل اللهم (26-27آل عمران) و سوره توحید و آیة الکرسی را به زمین نازل کند همگی به عرش الهی چنگ زدند در حالی که بین آن ها و خداوند حجابی نبود.

سپس فرمودند : پروردگارا ما را به خانه پر گناه و به سوی کسانی که عصیان و گناه می کنند می فرستی ؛ در حالی که ما پاک و مطهر هستیم. سپس خدای متعال فرمود :" به عزت و جلال خودم سوگند ، هیچ کس شما را بعد از نماز نخواند مگر این که او را در مرتبه بالای قدس جای دهم که از نعمت های آن استفاده کنند و در هر روز 70 بار به او با نظر رحمت خود بنگرم و در هر روز 70 حاجت او را برآورم هرچند که بسیار گناه کرده باشد که کمترین آن دعاها و حاجت ها و آمرزش گناهان باشد. او را از هر دشمنی پناه می دهم و برای پیروزی بر هر دشمنی یاریش می دهم و مانعی به جز مرگ برای بهشت رفتن او نباشد.( یعنی بعد از مرگ بلافاصله به بهشت می رود)

آیة الکرسی برای حفظ چشم

بعد از هر نماز دستان را روی چشم بگذارید و بعد از خواندن آیت الکرسی بگویید:"اللهم احفظ حدقتی بحق حدقتی علی بن ابیطالب(علیه السلام)"

امان نامه الهی

امام کاظم (علیه السلام)فرمود: از بعضی پدران بزرگوارم شنیدم که کسی داشت سوره حمد را می خواند پس حضرت فرمود: هم شکر خدا را به جای آورد و هم به پاداش رسید. بعد حضرت شنید که سوره توحید می خواند فرمود: ایمان آورد و ایمنی به دست آورد و سپس شنید که سوره قدر می خواند فرمود: راست گفت و آمرزیده شد و بعد شنید که آیة الکرسی می خواند فرمود: خداوند خالق , امان نامه برایش فرو فرستاد.

قرآن برتر است یا تورات؟

روایت شده که از پیامبر (صلی الله علیه و آله)پرسیدند: قرآن برتر است یا تورات؟ فرمودند: در قرآن آیه ای است که از تمام کتابهایی که خداوند بر پیامبرانش نازل فرموده بهتر و برتر و والاتر است و آن آیة الکرسی است.

پیامبر فرمودند با فضیلت ترین آیه ای که بر من نازل شد آیة الکرسی است.

پیامبر فرمودند آیة الکرسی وسوره توحید عظیم تر از همه چیزهایی است که دون و پست تر از خداست.

پیامبر (صلی الله علیه و آله)فرمودند: دانش بر تو گوارا باد. سوگند به کسی که جان محمد در دست اوست این آیه دارای دو زبان و دو لب است که در عرش الهی تسبیح و تقدیس خدا می گوید.

رسول خدا (صلی الله علیه و آله)فرمود: در شب معراج دو لوح را دیدم ، که در یک لوح سوره حمد و در لوح دیگر کل قرآن قرار داشت که سه نور از آن می درخشید . پس گفتم ای جبرئیل این نوره چیست؟ جبرئیل در جواب گفت : آن سه نور یکی سوره توحید و یکی سوره یاسین و دیگری آیة الکرسی می باشد.

پیامبر (صلی الله علیه و آله)فرمودند: در معراج در آسمان هفتم دیدم که ملائکه حجاب سوره نور را می خوانند ، خزان کرسی آیة الکرسی و حمله عرش سوره مومن را می خوانند.

امام صادق (علیه السلام)فرمود: همانا من از آیة الکرسی برای بالا رفتن درجات استفاده می کنم.

امام صادق (علیه السلام)فرمودند: هرگاه سوره حمد و توحید و قدر را با آیة الکرسی بخوانید و بعد از آن برخیزید و و رو به قبله حاجات خود را از خدا بخواهید که حاجاتتان بر آورده خواهد شد زیرا اسم اعظم هستند.

امام علی (علیه السلام)فرمودند اگر شما از آثار معنوی آیة الکرسی آگاه بودید در هیچ حال خواندن آن را ترک نمی کردید.

امام محمد باقر (علیه السلام)فرمودند: هر کس یک بار آیة الکرسی را بخواند خداوند هزار ناراحتی از ناراحتی های دنیا و هزار سختی آخرت رااز او دور می کند که کمترین ناراحتی دنیا فقر و کمترین سختی آخرت فشار قبر است.

رسول خدا در خواب به دختر خویش فرمودند: ترازوی اعمال خویش را با آیة الکرسی سنگین گردان. زیرا هرکس آن را قرائت نماید آسمان وزمین با فرشتگانش به جنبش و حرکت در آیند و خداوند را با صدای بلند به پاکی یاد کنند و او را بزرگ بدارند و تسبیح گویند. پس از آن تمامی فرشتگان از خداوند می خواهند که گناه خواننده آیة الکرسی را ببخشد و از خطا و لغزشش در گذرد.

رسول خدا (صلی الله علیه و آله)فرمودند: هرکس آیة الکرسی را یک بار بخواند اسم او از دیوان اشقیا و انسان های بد محو می شود.

امام رضا (علیه السلام)به نقل از پیامبر فرمودند: هر کس 100 مرتبه آیة الکرسی را بخواند چنان باشد که همه عمر خود را عبادت کرده باشد.

بعد از نماز

پیامبر فرمودند: هر کس آیة الکرسی را بعد از نماز بخواند هفت آسمان شکافته گردد و به هم نیاید تا خداوند متعال به سوی خواننده آیة الکرسی نظر رحمت افکند و فرشته ای را بر انگیزد که از آن زمان تا فردای آن کارهای خوبش را بنویسد و کارهای بدش را محو کند.

رسول اکرم (صلی الله علیه و آله)فرمود: یا علی بر تو باد به خواندن آیة الکرسی بعد از هر نماز واجب. زیرا به غیر از پیغمبر و صدیق و شهید کسی به خواندن آن بعد از هر نماز محافظت نمی کند و هر کس بعد از هر نماز آیة الکرسی را بخواند به جز خداوند متعال کسی او را قبض روح نمی کند و مانند کسی باشد که همراه پیامبران خدا جهاد کرده تا شهید شده است و فرمود: بعد از مرگ بلا فاصله داخل بهشت می شود و به جز انسان صدیق و عابد کسی بر خواندن آیة الکرسی مواظبت نمی کند.

در روایتی از امام باقر آمده است:" هر کس آیة الکرسی را بعد از هر نماز بخواند از فقر و بیچارگی در امان شود و رزق او وسعت یابد و خداوند به او از فضل خودش مال زیادی بخشد."

رسول اکرم فرمودندکه هر کس آیة الکرسی را بعد از هر نماز واجب بخواند نمازش قبول درگاه حق می گردد و در امان خدا باشد و خداوند او را از بلاها و گناهان نگه دارد.

جهت نور چشم بعد از هر نماز دست بر چشم بگذارد و آیة الکرسی بخواند و بگوید :" اعیذ نور بصری بنور الله الذی لا یطفی"

خداوند به موسی بن عمران وحی فرمود: کسی که بعد از نماز واجبش آیة الکرسی بخواند خداوند متعال به او قلب شاکرین – اجر انبیا و عمل صدیقین را عطا فرماید و چیزی جز مرگ از داخل شدن او به بهشت جلوگیری نمی نماید. مداومت نمی نماید به آن مگر پیامبر یا صدیق یا کسی که از او راضی شده ام و یا شخصی که شهادت را روزی او می نمایم.

زیادی علم وحافظه

پیامبر (صلی الله علیه و آله)روایت کرده است که فرمودند : 5 چیز حافظه را قوی می گرداند: خوردن شیرینی – گوشت نزدیک گردن – عدس – نان سرد و خواندن آیة الکرسی

عالمی گوید : هر که علم می خواهد بر پنج چیز مواظبت می کند:

1- پرهیزکاری در آشکارا و پنهان 2- خواندن آیة الکرسی 3- همیشه با وضو بودن 4- نماز شب خواندن حتی اگر دو رکعت باشد. 5- غذا خوردن به منظور نیرو گرفتن نه شکم پر کردن.

سفر

امام صادق (علیه السلام)فرمود: سفر را با دادن صدقه و یا با خواندن آیة الکرسی آغاز کنید. کسی که در سفر هر شب آیة الکرسی را بخواند هم خودش در سلامت باشد و هم چیزهایی که همراه اوست.

حاجت

اگر برای کسی کار مهمی پیش آمده باشد و بخواهد که زود انجام شود و به صحرایی رود که در آنجا کسی نباشد و خطی دور خود بکشد و رو به قبله با تواضع بنشیند و 70 بار آیة الکرسی را بخواند . بدون شک در آن روز حاجات او بر آورده شود . این کار تجربه شده است و شکی در آن نیست.

رسول اکرم (صلی الله علیه و آله)فرمودند: هرگاه برای حاجتت از خانه ی خود بیرون آمدی آیة الکرسی را بخوان که حاجتت به خواست خدا برآورده گردد.

 

امام علی (علیه السلام)فرمودند: هرگاه یکی از شما اراده حاجتی کند پس صبح روز پنج شنبه در طلب آن بیرون رود و در وقت بیرون رفتن آخر سوره آل عمران ( آیه 190تا آخر) و آیة الکرسی و سوره قدر و حمد را بخواند ، زیرا که در خواندن این ها حوائج دنیا و آخرت برآورده می شود.

در روایت آمده است هر کس آیة الکرسی را در وقت غروب بخواند حاجتش برآورده گردد.

خواص آیة الکرسی

فایده اول - اینکه ده موضع است در آیة الکرسی که وقف است هرکه در وقت تلاوت آن ملاحظه نماید و به هر وقف که برسد بایستد و یک انگشت تا کند ابتدا از انگشت خنضر دست راست که همان انگشت کوچک است شروع کند تا به انگشت ابهام که همان انگشت شصت است و سپس دست چپ نیز به همین ترتیب و آنچنان دست فراهم آورد و متوجه درگاه بینیاز شود بر مراد و مطلبی که دارد طلب نماید بعد از آن سه مرتبه سوره الم نشرح را بخواند و سه مرتبه قل هو الله احد بعد از آن ابتدا فتح را از انگشت ابهام دست چپ آغاز نماید و هر انگشت را به فاتحه بگشاید و دستها را به جمیع اعضای خود بمالد و سه مرتبه بر خود بدمد از جمیع امراض علل در امان خدا قرار گیرد .

فایده دوم - اگر کسی را مهمی پیش آید که در آن عاجز و معطل بماند و علاج آنرا نتواند بایستی که غسل نماید و وضو سازد و به نیّت آن مهم آیت الکرسی را تلاوت کند و چون به میان یشفع عنده که وسط دو عین است برسد نیت و مهم خویش از خاطر بگذراند البته آن مهم مطابق دلخواه او برآید و اگر کسی را دشمن صعبی باشد که به هیچ وجه با او مقاومت نتواند به نیبت مقهورساختن او و مغلوبی آن شخص مشغول تلاوت گردد و چون به وسط دو میم یعلم ما بین ایدیهم رسد آن شخص و نیت خویش از خاطر بگذراند البته آن ظالم مقهور گردد و خواننده بر او ظفر یابد و این عمل از جمله مجربات است .

فایده سوم - به جهت عزت هر آنکه خواهد در نزد ملوک و بزرگی و در نزد دشمن و دوست عزیز و مکرم گردد سه مرتبه آیت الکرسی بخواند و بر کف هر دو دست خود بدمد و به صورت خود مسح کند در نظر خلایق عزیز و مکرم گردد و جمله با وی مهربان شوند.

 فایده چهارم - به جهت محبت بین دو حلال زوج و زوجه اگر بخواهد میان زن و شوهری که مهرشان نسبت به یکدیگر تقلیل یافته است محبت زایدی برقرار گردد چنانکه یک ساعت نتوانند از یکدیگر جدا شوند در مسجد جامع شش رکعت نماز بخواند اینگونه که هر دو رکعت به یک سلام و در هر رکعت بعد از یکبار خواندن حمد هفت مرتبه ایت الکرسی را بخواند و چون از این نماز فارغ آید چهل و یکبار آیت الکرسی بخواند و  بعد آن چهل و یک دانه فلفل سفید که همراه دارد به جهت ایجاد محبت بین آنها در اتش اندازد یا چنانچه مایل به انجام اعمال آتشی نیست میتواند آن دانه ها را زیر خاک پاکی دفن نماید در محلی که قدم بر انجا ننهند و پای بر آنها نگذارند انشا الله بهبود یابند.

فایده پنجم - به جهت ازدواج برای عقد نکاح مطالب آیت الکرسی را بر شش دانه مویز یک به یک بخواند و یکبار بر جمیع آنها بخواند انگاه به مطلوبه بدهد تا میل نماید فوق العاده موثر است .

فایده ششم - اگر خواهد به نیکویی و حلال کسی را از مکان دوری بیاورد بستاند پاره کشته زرد و عود خام و دخنه مریم و آنها را باهم بیامیزد و 41 بار ایت الکرسی را بر آنها بخواند به اسم آن شخص و مادر او و به هنگام زوال آفتاب دود کند آن مسافر یا غایب هر چقدر دور باشد به سرعت حاضر گردد و شتابان باز اید .

فایده هفتم - به جهت بستن زبان دشمن و شخصی که بدگویی میکند بایستی ایت الکرسی را به نام او و نام مادر او اگر میداند بنویسد و در خانه تاریکی سرنگون بیاویزد که زبان آن بدگو بسته گردد .

امام سجاد(علیه السلام)فرمودکه رسول خدا(صلی الله علیه و آله)فرموده است، هر کس 4 آیه ازاول سوره بقره و آیة الکرسیرا با 2آیه بعد از آن و3آیه آخر سوره بقره را تلاوت کند هیچگونه بدی و ناراحتی در جان و مال خود نمی بیند و دیو لعین به وی نزدیک نمی شود و قرآن را فراموش نمی کند.

خواندن آیة الکرسی وقت خوابیدن:

حضرت علی (علیه السلام)فرمودند:

پیامبر(صلی الله علیه و آله)مرا خواست وفرمود: آنگاه که به بستر خواب رفتی بسیار استغفار کن وصلوات بفرست و زیاد قل هو الله احد(سوره توحید) را بخوان که نور قرآن است و برتو باد به قرائت آیة الکرسی که در هر حرف آن هزار برکت و هزار رحمت است.

ابراهیم بن مهزم گوید مردی گفت : از حضرت رضا ( علیه السلام ) شنیدم می فرمودند : کسی که هنگام خواب آیة الکرسی را بخواند بخواست خدا به مرضی که او را فلج کند گرفتار نشود و هر کس پس از نماز آن را بخواند گزنده ای به وی آزار نرساند .

رسول خدا ( صلی الله علیه و آله ) فرمودند : یا علی ( علیه السلام ) در هیچ خانه ای این آیه تلاوت نشود مگر اینکه ابلیس لعین سه روز گرد آن خانه نگردد و یا چهل شبانه روز هیچ جادویی وارد آن خانه نگردد ، ای علی    ( علیه السلام ) این آیه را به فرزندان و همسایه گانت یاد بده که هیچ آیه ای برتر از این آیه نازل نشده است    ( آیة الکرسی ) .

پیامبر(صلی الله علیه و آله)به حضرت علی (علیه السلام)فرمودند:

آنگاه که از منزل درپی حاجتی بیرون شدی آیة الکرسی تلاوت کن، زیرا موجب برآورده شدن حاجت می باشد.

درکتاب ختوم و اذکارج1نقل شده است: جابربن عبدالله می گوید رسول خدا(صلی الله علیه و آله)فرمود: خدای تعالی به موسی بن عمران(علیه السلام)وحی نمود هر کس بر آیة الکرسیمداومت کند و بعد از هر نمازی تلاوت نماید خداوند به او دل شاکران ، مزد پبامبران ،وعمل  صدیقان را می دهد واو رامشمول رحمت خود می گرداند و مانعی جز مرگ ما بین او و بهشت فاصله نیا نداخته است . موسی (علیه السلام)عرضه داشت:چه کسی بر ان مداومت می کند خطاب شد ای موسی :مداومت بر ان نمی کند مگر پیا مبری یا صد یقی و یا کسی که من از او راضی باشم ،یا مردی که شهادت را روزی او کرده باشم.

 در کتاب بحا ر الانوار،ج80،ص317نقل شده است امام باقر (علیه السلام)فرمود: هرکس در پس وضو گرفتن آیة الکرسیرا بخواند خداوند ثواب 40سال عبادت به وی عطا کند مقام او را40درجه مرتفع می کند و40 حوریه به تزویج اودر می اورد.

 

هر کس در وقت غروب ۴۱ بار این آیه را بخواند حاجتش روا گردد

امام صادق(ع)فرمود: وقتی پروردگار عالم به این آیات فرمان داد که به زمین فرود بیائید ، آنها گفتند : پروردگارا به کجا ما را فرو می فرستی؟ بسوی خطاکاران.گنهکاران؟ خداوند به آنها فرمود : پائین بروید که به عزت وجلالم سوگند هیچ کس از آل محمد(صلی الله علیه و آله)وشیعیان آنها را در هرروز بعد از نمازواجبش نخواند مگر اینکه به نظر مخصوصی در هر روز هفتاد بار به او نظر می کنم ودر هر نماز 70حاجت او را برآورده می نمایم واو را با  همه گناهانش می پذیرم.

عمربن ابی المقدام می گوید از امام محمد باقر (علیه السلام)شنیدم که فرمودند : تلاوت آیة الکرسی ۱۰۰۰ بدی از بدیهای دنیوی و  ۱۰۰۰ بدی از بدیهای اخروی را زایل گرداند که بدترین بدی در دنیا فقر و بدترین بدی آخرت فشار قبر است .

رسول خدا ( صلی الله علیه و آله ) فرمودند : کسی که از خانه خارج می شود این آیه را قرائت کند خداوند تبارک و تعالی ۷۰هزار فرشته را مأمور کند تا برای وی استغفار کنند تا هنگامی که به خانه بر می گردد و چون بخانه در آید فقر را از وی برگرداند

پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله)فرمودند:  هر وقت شخص آیة الکرسی بخواند وبر اهل قبور اهداء کند، خداوند از هر حرف آن، ملکی می آفریند که تا قیامت برای آن شخص تسبیح می کند.

عبدالله ابی جعفر می گوید مرا دردی شدید عارض گشت که اطباء از علاج آن عاجز بودند شبی رنجور در این مورد اندیشه کردم که خواب مرا در ربود در خواب دیدم که دو مرد جلو من ایستاده اند و با هم می گویند : این مرد آیه ای را تلاوت نموده که در آن ۳۶۵ رحمت است و اینکه یک رحمت شامل آن مرد گشته ، از خواب پریدم و خود را از آن درد رهایی یافتم .

گویند اگر ۳ بار آیة الکرسی را بر آب بخوانند و روی خود را با آن بشویند و دو رکعت نماز کند و در هر رکعت حمد یکبار و آیة الکرسی را یکبار بخواند هر مراد داشته باشد حاصل گردد . انشاء الله .

در کتاب الخصال شیخ طوسی ازتفسیر نور الثقلین –ج1 ص256 آمده : آیة الکرسی عظیم ترین آیه ای است که بر پیامبر نازل شد ابوذر رحمته الله علیه می گوید.وارد مسجد شدم دیدم که رسول مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله)تنها نشسته . فرصت را غنیمت شمردم به خدمتش رسیدم و سوالی کردم یا رسول الله (صلی الله علیه و آله)عظیم ترین وبزرگترین آیه ای که خداوند بر شما نازل کرده کدام آیه است؟ حضرت فرمود آیة الکرسیسپس ادامه داد ای اباذر آنچه در آسمان هفتگانه می باشد در کرسی مثل حلقه ای است در بیابان بی آب وگیاه افتاده باشد. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)با این بیان عظمت آیة الکرسیرا خواست تقریب به ذهن کند . که کرسی چیست و آسمان هفتگانه با آنچه در آن است در نظر ما چه عظمتی دارد .این آسمان در مقابل کرسی مثل حلقه ای است که در بیابانی افتاده باشد. 

در کتاب خواص الایات ص19 آمده: که فرمودند هر کسی آیة الکرسیرا بنویسد و در بالای  دردکان  ِ یا منزل بیاویزاند  مال او زیاد می گردد و هرگز محتاج دیگران نمی گردد.

در کتاب بحارالانوار ،ج76،ص294 نقل شده پیامبر (صلی الله علیه و آله)به  حضرت علی (علیه السلام)فرمود : هر کسی در وقت سوار شدن بر مرکب  اعم از حیوان یا هر وسیله دیگر ،آیة الکرسیرا بخوند وبگوید  (( واغفر ذنوبی لا یغفر الذنوب الا انت)) خداوند به فرشتگان می فرماید: ( بنده من می داند  که تنها آمرزنده گناهان من هستم شما گواه باشید که او را آمرزیدم ).

رومی نشد از سرّ علی کس آگاه                              آری نشد آگاه کس از سرّ اله

یک ممکن واین همه صفت واجب                            لا حول ولا قوّه الا با لله

نقل شده است که اگر کسی در شب 707 بار آیة الکرسیرا بر قفلی که بسته شده است بخواند مفتوح می شود به شرط آنکه مشروع و حلال باشد.

فضیلت ؛ اهمیت ؛ ثواب و آثار آیه الکرسی

1-  آیة الکرسی نوری از آسمان است .

2-  آیة الکرسی آیتی از گنج عرش است .

3-  آیة الکرسی باعث ایمنی در سفر است .

4-  آیة الکرسی اعلاء ترین نقطه قرآن است .

5-  ذکر رسول مکرم اسلام در بستر؛ خواندن آیه الکرسی بود .

6-  با خواندن آیه الکرسی انسان دچار هیچگونه آفتی نخواهد داشت .

7-  برای رفع فقر آیة الکرسی موثر است و کمک الهی از غیب می رسد .

8-  همه چیز در آیة الکرسی است یعنی کرسی گنجایش آسمانها و زمین را دارد  .

9-  در تنهایی آیة الکرسی بخوانی باعث رفع ترس می شود و از سوی خدا کمک می رسد .

10- آیة الکرسی رادر نماز ها ؛ روزها؛ شبهای ایام هفته ؛ سفرها و در نماز شب و دفن میت بخوانید .

11- هنگام خواب نیز آیة الکرسی بخوانید زیرا با عث می شود خداوند فرشته ای نگهبان و محافظت بگمارد تا صبح سلامت بمانی .

12- هر گاه از درد چشم شکایت داشتی آیة الکرسی بخوانید و آن درد را اظهار نکنید آن درد بر طرف می شود و از آن عافیت می طلبید .

13- پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله): در خانه ای که آیه الکرسی خوانده شود ابلیس از آن خانه دور می شود و سحر وجادو در آن خانه وارد نمی شود .

14- آیه الکرسی پایه و عرش الهی است و هدف از خواندن آن این است که مردم در عبادت جز خداوند کسی را نپرستند و به ذلت فرو نروندو روح یکتا پرستی ایجاد کنند و از بندگی ناروا آزاد شوند و آیه الکرسی عقلها را بیدار و اله حقیقی را معرفی و خدای دانا و توانا را به مردم می شناساند .

15- وقت غروب 41 بار آیه الکرسی را بخوانی حاجت روا می شوی 0 ( 41 بار تا علی العظیم بخوان یعنی یک آیه ) مجرب است 0 و برای رفع هم و غم ؛ شفای مریض ؛ درمان درد؛ رحمت خداوند و زیاد شدن نور چشم آیه الکرسی را مدام بخوانید .

16- اگر مومن آیه الکرسی را بخواند و ثوابش را برای اهل قبول قرار دهد خداوند ملکی را بر او مقرر می کند که برایش تسبیح کند .

17- آیه الکرسی در مزرعه و مغازه پنهان کردن باعث برکت مزرعه و رونق گرفتن کسب است .

18- از پیامبر نقل نموده اند که : این آیه عظیم تر از هر چیزی است که حق تعالی آفریده است .

19- چند چیز حافظه را زیاد می کند یکی از آن خواندن آیه الکرسی است .

20- هر شب آیه الکرسی را بخوانی تا صبح  در امان خدا هستی .

21- هر صبح آیه الکرسی را بخوانی تا شب در امان خدا هستی .

22- آسان شدن مرگ بوسیله آیه الکرسی است .

23- آیه الکرسی عظیم ترین آیه در قرآن است .

24- برای حفظ مال و جان آیه الکرسی بخوان .

25- آیه الکرسی ویرانگر اساس شرک است .

26- آیه الکرسی سید سوره بقره است .

در کتاب ختوم و اذکار ص 22 آمده : "هر کس بعد از هر نمازی آیة الکرسیرا بخواند از مکر شیطان و وسوسه های آن در امان خواهد بود."

در کتاب بحارالانوار، ج 82، ص36 نقل شده است :حضرت رسول (صلی الله علیه واله) فرمود : همانا آیة الکرسیدر لوحی مخصوص از زمرد سبز با مدادی مخصوص نوشته شده است.  به خدا قسم روز جمعه ای نیست مگر اینکه آن لوح پیشانی اسرافیل را به لرزه در می اورد ، تسبیح می کند و می گوید .  (سُبحانَ مَن لا یَنبَغی التَسبیح الّا لَهُ وَلا العِبادَه وَالخُضُعاِلّا لِوَجهِهِ ذلِکَ الله القَدیرُ الواحِدُ العَزیزُ) 

یعنی : پاک ومنزه است کسی که جز او سزاوار تسبیح نیست وعبادت وخضوع نیست مگر در برابر او که توانااست ویگانه وعزیز.

گویند به جهت رفع کرم و ملخ آیة الکرسی را بنویسد و بر ۴ گوشه باغ فروبرند .

گویند اگر ۳ بار آیة الکرسی را بر آب بخوانند و روی خود را با آن بشویند و دو رکعت نماز کند و در هر رکعت حمد یکبار و آیة الکرسی را یکبار بخواند هر مراد داشته باشد حاصل گردد . انشاء الله .

گویند هر که آیة الکرسی را بنویسد و بر بازوی خود بندد هر جا رود عزیز و محترم شود .

گویند هر گاه آیة الکرسی را بخواند و به انار شیرین بدمد و پس از ۴ ماه به زن حامله دهد فرزندش پسر شود .

در حدیثی از سلمان فارسی ( ره ) است که رسول خدا ( ص ) فرمودند : هر کس آیة الکرسی را با زعفران به کف دست راست خویش نویسد و آن آب را به زبان خود لیسد و  ۷ نوبت چنین کند هرگز چیزی را فراموش نکند و فرشتگان او را آمرزش دهند .

گویند در شداید و سختیها در مهمات عظیمه قرائت آبة الکرسی ۱۲ مرتبه نافع است و تخلف ندارد .

چون خداوند به کسی لباس نو عطا کند ( بخرد ) وضو بگیرد و دو رکعت نماز با حمد و آیة الکرسی و قل هو الله احد و انا انزلناه بخواند و شکر کند که عورتش را پوشانده و در میان مردم زینتش داده و بسیار بگوید : « لاحول و لا قوة الا بالله العلی العظیم » تا در آن لباس دچار گناه نشود و به عدد هر نخی فرشته ای برای او تقدیس و استغفار و طلب رحمت کند .

هر گاه چشم کسی درد کند ایة الکرسی را با اعتقاد درست بخواند . ان شاء الله شفا یابد .

 + نویسنده: مـهرداد شاهسنایی

نظرات  (۶)

عالی بود ممنون
بسیار عالی ممنون 
پاره کشته زرد و دخنه مریم چیست؟
پاره کشته زرد چیست ؟
دخنه مریم چیست ؟
وای ممنون واقعا بهم روحیه دادین خدا اجرتون بده عالی بود
پاسخ:
ارادت دارم . باز هم منتظر حضور سبزتان هستم 
ممنون عالی بود

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی