خادم القرآن
مردی که تمام عمرش را صرف قرآن کرد
امروز در استان زنجان کمتر قاری و فعال عرصه قرآنی است که استاد علی اکبر کفعمی را نشناسد کسی که با قرآن بزرگ شد، با قرآن زیست و در محضر قرآن جان به جان آفرین تسلیم کرد.
قاری قرآنی در زنجان پیدا نمیشود که با واسطه یا بدون واسطه، شاگرد این استاد و خادم برجسته قرآن کریم نشده باشد و از بهترین قاریان استان، تا نوجوانانی که به تازگی با قرآن آشنا شده اند، مهمترین افتخارشان شاگردی استاد کفعمی است.
استاد کفعمی بیش از نیم قرن عمر خود را صرف آموزش قرآن و احکام قرآنی کرد مردی که ساده زیست و بی ریا و بی منت آنچه که از قرآن و آموزش قرآن می دانست صرف آموزش قرآن کرد.
با تاسیس مکتب القرآن الحسینی در سال 1342 هجری شمسی، آموزش قرآن را به صورت رسمی به مهمترین هدف خود در زندگی تبدیل کرد و در این سالها، استادان بزرگی را به جامعه معرفی کرده است و به جرات میتوان ادعا کرد که او بیش از نیم قرن، محور فعالیتهای قرآنی در زنجان بوده است.
قاریانی که محضر این استاد بزرگ را درک کردهاند در رشتههای مختلفی چون قرائت، تفسیر، تجوید و حفظ قرآن کریم، به استادانی شاخص تبدیل شدهاند که راه و مرام استاد خویش را ادامه میدهند.
این استاد برجسته قرآنی متولد 1303 در زنجان بود. او پدرش را که از روحانیون سرشناس زنجان بود، در سنین طفولیت از دست داد و مجبور شد، همزمان با کار، درس خوانده و دیپلمش را از مدرسه شبانه بگیرد. در سال 1325 برای کار در دخانیات به تهران رفت و در مدت حضور در تهران، تجوید و اختلاف قرائات را نزد استاد مفید اصفهانی آموخت و آیتالله دیزجی زنجانی تفسیر را فراگرفت و در جلسات و هیئتهای متعددی همچون زینبیه و زنجانیهای مقیم مرکز، عهدهدار آموزش و اداره جلسات قرائت قرآن کریم شد.
استاد کفعمی پس از بازگشت به زنجان، کارمند رسمی راهآهن شد و همزمان جلسات آموزش قرائت و تجوید قرآن کریم را در زنجان ادامه داد که این فعالیتها در سال 1348 منجر به تاسیس «مکتب القرآن الحسینی» در این شهر گردید.
با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، فعالیتهای قرآنی این استاد برجسته، رونق بیشتری گرفت و همزمان با بازنشستگی استاد در سال 62، مکتبالقرآن را به تکیه اسدالله بیگ ( واقع در خیابان سعدی زنجان) منتقل شد و مردم از طبقه و صنفی، کودکانشان را نزد استاد کفعمی میفرستادند، تا قرآن بیاموزند.
امروز به جرات میتوان گفت؛ قاری قرآنی در زنجان پیدا نمیشود که با واسطه یا بدون واسطه، شاگرد این استاد و خادم برجسته قرآن کریم نشده باشد و از بهترین قاریان استان، تا نوجوانانی که به تازگی با قرآن آشنا شده اند، مهمترین افتخارشان شاگردی استاد کفعمی است.
در تکیه اسدالله بیگ، قرآنآموزان برای فراگیری قرآن شهریهای پرداخت نمیکردند و استاد هم برای تعلیم و تدریس قرآن پولی نمیگرفت. فقط برای خرج و مخارج خود تکیه، هر 3 ماه یک بار شهریه ناچیزی، آن هم به صورت اختیاری دریافت میشد و استاد از حقوق بازنشستگی خود نیز مبلغی را به مکتب اختصاص میداد که امور مکتب، با همین پولها میچرخید.
استاد کفعمی در طول نیم قرن تدریس قرآن کریم ، توانست در مدارج عالی تلاوت قرآن کریم، حدود 500 استاد و مربی قرآن را تحویل جامعه نماید که حائز رتبه های قرآنی بین المللی و کشوری هستند: همچون حاج محمود رنگرز، حاج محمد امین بهادر شجاعی، مجید نوری، مهدی میانداری، محمود کرمی، یوسف قاسمی و … را نام برد.
استاد کفعمی می گفت: در سن 86 سالگی به برکت قرآن که در تمام شئون زندگیام جریان داشته است، مراجعهای به پزشک نداشتهام، چرا که قرآن را بهترین شفا برای انسانها میدانم.
استاد پس از عمری پربار 25 آذرماه سال 89 در شام غریبان حضرت سیدالشهدا علیه السلام (محرم 1389 هجری شمسی) که دقیقا مصادف با شب جمعه (شب جلسات قرآن) در حدود ساعت 11 در منزلش به رحمت خدا رفت و فردای آن روز (هنگام شروع جلسه عصر جمعه) به خاک سپرده شد و تمام شاگردانش را در غم از دست دادن پدر قرآنیشان به سوگ نشاند.
ما چقدر با قرآن ، کلام خدا، انس داریم ؟