مِشـــــکوة

وبلاگ تخصــصی قــرآن و حدیث

مِشـــــکوة

وبلاگ تخصــصی قــرآن و حدیث

قرآن و اهل بیت (ع) نورند . نوری که انسان می تواند در پرتو آن به تعالی و تکامل برسد .
منشأ نور خداست و همه انوار عالم ، فروغ و تجلی خود را از نور خدا می گیرند .
" مشکوة " همان سرچشمه نور است که همه انوار را در بر دارد....
این وبلاگ تخصصی و پیرامون قرآن و اهل بیت ( ع ) است که به میمنت میلاد پیامبر اکرم حضرت محمد ( ص )
و صادق آل محمد ( ع ) در روز 17 ربیع الأول ایجاد گردیه است . امید است مورد علاقه و عنایت شیفتگان قرآن و عترت
واقع گردد. و الحمد لله رب العالمین

جلوه ای از اعجاز قرآن

يكشنبه, ۵ بهمن ۱۳۹۳، ۰۷:۲۸ ب.ظ

اعجاز قرآن

سوره هود، آیه 12

فَلَعَلَّکَ تارِکٌ بَعْضَ ما یُوحى‏ إِلَیْکَ وَ ضائِقٌ بِهِ صَدْرُکَ أَنْ یَقُولُوا لَوْ لا أُنْزِلَ عَلَیْهِ کَنْزٌ أَوْ جاءَ مَعَهُ مَلَکٌ إِنَّما أَنْتَ نَذِیرٌ وَ اللَّهُ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ وَکِیلٌ «12»

پس شاید تو (به خاطر عدم پذیرش مردم، ابلاغِ) بعض از آنچه را که به تو وحى مى‏شود واگذارى و (شاید) سینه‏ ات به خاطر آن (حرفها) که مى‏گویند: چرا گنجى بر او نازل نشده، یا فرشته ‏اى با او نیامده، تنگ شده باشد. (مبادا چنین باشد، که) تو فقط هشدار دهنده ‏اى و خداوند بر هر چیزى ناظر و نگهبان است.


نکته ‏ها:

گاهى کفّار از پیامبر مى‏ خواستند کوه‏هاى مکّه را با معجزه به طلا تبدیل کند و یا فرشته ‏اى براى تأیید او نازل شود، از سوى دیگر بعضى به خاطر بغض و کینه حاضر نبودند که‏ پیامبر صلى الله علیه و آله آنچه را مربوط به حضرت على علیه السلام است، بیان کند و اگر هم بیان مى‏فرمود، نمى‏ پذیرفتند. لذا پیامبر صلى الله علیه و آله سینه ‏اش تنگ و ناراحت مى‏شد و در نتیجه پیام آیات را به تأخیر مى ‏انداخت و این با عصمت پیامبر صلى الله علیه و آله منافاتى ندارد. زیرا گاهى ابلاغ پیام الهى فورى نیست و پیامبر صلى الله علیه و آله هم روى ملاحظاتى که آن هم شخصى نیست، (بلکه بر اساس مصلحت است،) ابلاغ آیات را به تأخیر مى‏انداخت. امّا با نزول این آیه، آن ملاحظات هم کنار گذاشته مى‏شود و با قاطعیّت، پیام آیه ابلاغ مى‏گردد.

ممکن است ترک بیان وحى تنها نسبت به برخى افراد لجوج بوده که پیامبر صلى الله علیه و آله از هدایت آنان مأیوس بوده است، لکن خداوند مى‏فرماید: گرچه ایشان ایمان نخواهند آورد، امّا تو وظیفه‏ ى خودت را ترک نکن.

شاید معناى آیه این باشد که کفّار افرادى بى‏تفاوت و بهانه‏ گیر هستند که گویا تو وحى ما را بر آنان نخوانده ‏اى، و شاید مراد این باشد که اندیشه ‏ى تأخیر و ترک ابلاغ برخى از آیات قرآن، مایه ‏ى دلتنگى تو است.

پیام‏ها:

1- مبلّغ باید در ابلاغ کلام خدا قاطع باشد و ملاحظه‏ ى حرف‏ها و بهانه‏ هاى مردم را نکند. فَلَعَلَّکَ تارِکٌ‏ ... أَنْ یَقُولُوا

2- در شیوه ‏ى برخورد و ارشاد بجاى آنکه بگوییم: تو چنین هستى، بگوییم:

گویا، شاید، مبادا چنین باشى. «فَلَعَلَّکَ» بجاى «انک»

3- کفّار علاوه بر اذیّت‏ها و آزارهاى جسمانى، با بهانه ‏گیرى‏ هاى مختلف، پیامبر صلى الله علیه و آله را در فشار قرار مى‏دادند. «ضائِقٌ بِهِ صَدْرُکَ أَنْ یَقُولُوا ... »

4- عقل مردم در چشم آنهاست، رسالت را در کنار ثروت مى‏پذیرند. «لَوْ لا أُنْزِلَ عَلَیْهِ کَنْزٌ»

5- ما ضامن وظیفه هستیم، نه نتیجه، تو به وظیفه ‏ات عمل کن، باقى امور را به خداوند واگذار. «إِنَّما أَنْتَ نَذِیرٌ وَ اللَّهُ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ وَکِیلٌ»

6- وظیفه‏ ى مبلّغ انذار مردم است، نه اجبار مردم به ایمان آوردن. «إِنَّما أَنْتَ نَذِیرٌ»

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی