سخاوت و بخشش در روایات
امام على علیه السلام :
الغِنَى الاکبَرُ الیَأسُ عَمّا فى اَیدِى الناسِ؛
بى اعتنائى و امید نداشتن بدانچه در دست مردم است بزرگترین توانگرى است.
(نهج البلاغه)
امام على علیه السلام :
اَلسَّخاءُ یُکسِبُ المَحَبَّةَ وَیُزَیِّنُ الخلاقَ؛
سخاوت، محبّت آور و زینت اخلاق است.
غررالحکم، ج2، ص10، ح1600
امام صادق علیه السلام :
اَلسَّخاءُ مِن أخلاقِ الأنبیاءِ ، وهُوَ عِمادُ الإیمانِ ، ولا یَکونُ مُؤمِنٌ إلاّ سَخیّا ، ولا یَکونُ سَخیّا إلاّ ذو یَقینٍ وهِمَّةٍ عالیَةٍ ؛ لأِنَّ السَّخاءَ شُعاعُ نورِ الیَقینِ ، ومَن عَرَفَ ما قَصَدَ هانَ عَلَیهِ ما بَذَلَ؛
سخاوت از اخلاق پیامبران و ستون ایمان است . هیچ مؤمنى نیست مگر آن که بخشنده است و
تنها آن کس بخشنده است که از یقین و همّت والا برخوردار باشد ؛ زیرا که بخشندگى
پرتو نور یقین است . هر کس هدف را بشناسد بخشش بر او آسان شود .
بحارالأنوار، ج71، ص355، ح17
امام صادق علیه السلام :
اَلسَّخاءُ ما کانَ ابتِداءً ، فَأمّا ما کانَ مِن مَسألَةٍ فَحَیاءٌ وتَذَمُّمٌ؛
سخاوت آن است که بى درخواست انجام گیرد، اما سخاوتى که در مقابل درخواست باشد ناشى
از شرمندگى و براى فرار از سرزنش است.
بحارالأنوار، ج71 ، ص357، ح21
رسول اکرم صلی الله علیه و آله :
اَلسَّخىُّ قَریبٌ مِنَ اللّه ، قَریبٌ مِنَ النّاسِ ، قَریبٌ مِنَ الجَنَّةِ؛
سخاوتمند به خدا، مردم و بهشت نزدیک است.
بحارالأنوار، ج73، ص308، ح37
رسول اکرم صلی الله علیه و آله :
طَعامُ السَّخىِّ دَواءٌ وطَعامُ الشَّحیحِ داءٌ؛
غذاى سخاوتمند، داروست و غذاى بخیل، درد.
بحارالأنوار، ج71، ص357، ح22
امام صادق علیه السلام :
ـ لَمّا سُئلَ عَن حَدِّ السَّخاءِ ـ : تُخرِجُ مِن مالِکَ الحَقَّ الّذى أوجَبَهُ
اللّه عَلَیکَ ، فَتَضَعَهُ فى مَوضِعِهِ؛
در پاسخ به سئوال از مرز سخاوت فرمودند: حقوقى را که خداوند بر اموال تو واجب کرده
است، خارج کنى و آن را در جاى خودش قرار دهى.
غررالحکم، ج1، ص113، ح413
رسول اکرم صلی الله علیه و آله :
إنَّ اللّه یُبغِضُ البَخیلَ فى حَیاتِهِ ، اَلسَّخىَّ عِندَ وَفاتِهِ؛
خداوند از کسى که در زندگى بخیل باشد و در هنگام مرگ سخى شود، نفرت دارد.
بحارالانوار
امام حسن عسگرى علیه السلام :
إنَّ لِلسَّخاءِ مِقدارا فَإن زادَ عَلَیهِ فَهُوَ سَرَفٌ؛
سخاوت اندازه اى دارد که اگر از آن فراتر رود اسراف است.
غررالحکم، ج5، ص314، ح 8529 و 8530