معامله با خدا
مَنْ ذَا الَّذى یُقْرِضُ
اللّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَیُضاعِفَهُ لَهُ أَضْعافًا کَثیرَةً
وَ اللّهُ
یَقْبِضُ وَ یَبْصُطُ وَ إِلَیْهِ تُرْجَعونَ؛
سوره بقره، آیه 245
کیست
که به (بندگان) خدا وام نیکویى بدهد تا (خدا) آن را براى او چند
برابر
بیفزاید؟ و خداوند است که (روزى بندگان را) محدود یا گسترده می سازد،
و به
سوى او بازگردانده می شوید.
تفسیر:
(من ذالذی یقرض الله قرضا حسنا ):(کیست که خدا را وامی نیکودهد؟)، خداوند
برای ترغیب مردم به این عمل وام را به خودش نسبت داده است ،در حالیکه این
وام در راه خداست ،(فیضاعفه له اضعافا کثیره و الله یقبض و یبصط و الیه
ترجعون ):(پس خدا وام او را به چند برابر افزون کند و خداست که تنگی ووسعت
می بخشد و شما بسوی او باز می گردید) و همچنین برای تشویق و تهییج مؤمنان
برای آنکه قرض الحسنه بدهند، می فرماید: که آن را برای آنها دویا چند برابر
می کند و قبض به معنای گرفتن چیزی و بسط به معنای مقابل آنست ،در بیان این
سه صفت یعنی (قابض ، باسط و مرجع عباد) برای فهماندن این معناست که آنچه
درراه خدا قرض بدهند هدر نمی رود و باطل نمی شود و هیچ بعیدنیست که به چند
برابر تبدیل شود ،چون خدا قابض است ،یعنی خداست که این قرض را می گیرد و
باسط است یعنی هر چه را بخواهد زیاد می کند و مرجع است ، یعنی شما به سوی
او باز می گردید و آن مبلغ افزوده را پس می گیرید، آنهم بصورت تمام و کمال .
نکات :
1 کمک به خلق خدا، کمک به خداست . (یقرض اللّه ) بجاى ((یقرض الناس ))
2 براى ترغیب مردم به کارهاى خیر، تشویق لازم است . (فیضاعفه اضعافاً کثیرة )
3 اگر ما گشایش و تنگ دستى را بدست خدا بدانیم ، راحت انفاق مى کنیم . (واللّه یقبض و یبصط)
4 اگر بدانیم که ما به سوى او باز مى گردیم و هرچه داده ایم پس مى گیریم ، راحت انفاق خواهیم کرد. (الیه ترجعون )