مِشـــــکوة

وبلاگ تخصــصی قــرآن و حدیث

مِشـــــکوة

وبلاگ تخصــصی قــرآن و حدیث

قرآن و اهل بیت (ع) نورند . نوری که انسان می تواند در پرتو آن به تعالی و تکامل برسد .
منشأ نور خداست و همه انوار عالم ، فروغ و تجلی خود را از نور خدا می گیرند .
" مشکوة " همان سرچشمه نور است که همه انوار را در بر دارد....
این وبلاگ تخصصی و پیرامون قرآن و اهل بیت ( ع ) است که به میمنت میلاد پیامبر اکرم حضرت محمد ( ص )
و صادق آل محمد ( ع ) در روز 17 ربیع الأول ایجاد گردیه است . امید است مورد علاقه و عنایت شیفتگان قرآن و عترت
واقع گردد. و الحمد لله رب العالمین

شرح دعای روز بیستم ماه رمضان

دوشنبه, ۷ مرداد ۱۳۹۲، ۱۲:۲۱ ب.ظ
شرح دعای روز بیستم ماه مبارک رمضان : درهای بهشت کدام هستند؟‏


آیت‌الله گرامی در شرح دعای بیستمین روز ماه مبارک رمضان به مصادیق انواع درهای جهنم و نیز تفاوت تلاوت با قرائت پرداخته است:

«اللَّهُمَّ افْتَحْ لِی فِیهِ أَبْوَابَ الْجِنَانِ وَ أَغْلِقْ عَنِّی فِیهِ أَبْوَابَ النِّیرَانِ وَ وَفِّقْنِی فِیهِ لِتِلَاوَةِ الْقُرْآنِ یَا مُنْزِلَ السَّکِینَةِ فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِین»‏


خدایا، در این روز برای من درهای بهشت را بگشای و درهای آتش دوزخ را ببند و مرا توفیق تلاوت قرآن عطا فرما، ای فرود آورنده وقار و سکینه بر دل های اهل ایمان.


«اللَّهُمَّ افْتَحْ لِی فِیهِ أَبْوَابَ الْجِنَانِ وَ أَغْلِقْ عَنِّی فِیهِ أَبْوَابَ النِّیرَانِ»

خدایا، تمام درهای بهشت را بر روی من باز کن ، درهای بهشت راه های خیر است که من بتوانم از طریق این درها وارد بهشت شوم.

پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله در خطبه شعبانیّه، که خطبه‏اى بسیار پر محتوى‏ است، در مورد درهاى بهشت و جهنّم جمله‏اى دارد، مى‏فرماید: «إِنَّ أَبْوَابَ الْجَنَانِ فِى هَذَا الشَّهْرِ مُفَتَّحَةٌ؛ «وسائل الشّیعه، جلد 7، صفحه 228.» درهاى بهشت در این ماه باز است.»

از این جمله نیز استفاده مى‏شود که بهشت هم اکنون وجود دارد، به گونه‌ای که در ماه رمضان درهاى آن به سوى بندگان صالح خداوند باز است. و منظور از ابواب بهشت، روزه‏اى است که مى‏گیریم؛ قرآنى است که تلاوت مى‏کنیم؛ غذائى است که صرف نیازمندان مى‏نماییم؛ و خلاصه، تمام کارهاى خیرى که در این ماه انجام مى‏شود، هر یک از آنها درى از درهاى بهشت است.

 «وَ أَبْوَابَ النِّیرَانِ فِى هَذا الشَّهْرِ مُغْلَقَةٌ؛ درهاى جهنّم در ماه رمضان بسته است.» گناهان، شهوات، هواى نفس و وسوسه‏هاى شیطان، از جمله درهاى جهنّم است که در سایه روزه و مبارزه با هواى نفس، اسیر و زندانى شده‏اند. باید با نیّت‌هاى صاف، و قلب‌هاى پاک، از خداوند قادر بخواهیم که این‌ها همچنان در قفس بمانند.

وَ أَغْلِقْ عَنِّی فِیهِ أَبْوَابَ النِّیرَانِ

خدایا در این ماه درهای جهنم را روی من ببند و موفق کن تا گناه نکنم و اهل معصیت نشوم.

وَ وَفِّقْنِی فِیهِ لِتِلَاوَةِ الْقُرْآنِ

خدایا به من توفیق تلاوت قرآن عنایت کن، «تلاوت» با «قرائت» این فرق را دارد که قرائت، خواندن و شاید همراهى است، ولى تلاوت به دنبال درآمدن و پیروى کردن است‏. امیر المومنین علیه السلام در حدیثی می فرمایند:« الا لاخَیْرَ فى قِرائَةٍ لَیْسَ فیها تَدَبُّرٌ؛ اصول کافى، کتاب فضل العلم، باب صفة العلماء، حدیث سوم. »؛ «آگاه باشید! علمى که در آن فهم نباشد فایده‏اى ندارد. بدانید! قرائت قرآنع اگر همراه با تدبّر و اندیشه (در معانى آن) نباشد بى‏فایده است. آگاه باشید! عبادتى که در آن تفکّر و اندیشه نباشد خیرى ندارد» آرى، بسیارند کسانى که قرآن تلاوت مى‏کنند، ولى مورد لعن قرآن هستند «میزان الحکمة، باب 2311، حدیث 16250،( جلد 8، صفحه 90).»! زیرا به دستورات این نسخه شفابخش آسمانى عمل نمى‏کنند؛ آن‏ها هنگامى که آیات مربوط به غیبت را مى‏خوانند، در حالى که خود غیبت مى‏کنند، مورد لعن این آیات قرار مى‏گیرند! هنگامى که آیات مربوط به ربا را قرائت مى‏کنند، در حالى که آلوده به این گناه بزرگ و کثیف هستند، مورد لعن آیات ربا واقع مى‏شوند! و همچنین در سایر آیاتى که به آن عمل نمى‏کنند.

«تدبّر» از ریشه «دَبْر» (بر وزن ابر) گرفته شده و به معناى عاقبت‏اندیشى است، تلاوت‏کننده قرآن، هنگام تلاوت آیات شریفه باید به عاقبت کسانى که آیات تلاوت شده در مورد آن‏ها سخن مى‏گوید بیندیشد، زیرا قرائت یک آیه همراه با تدبّر از یک ختم قرآن بى‏تدبّر ارزشمندتر است!

یَا مُنْزِلَ السَّکِینَةِ فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِین‏

«سکینه» در اصل از ماده «سکون» به معنى آرامش و اطمینان خاطرى است‏ که هر گونه شک، تردید و وحشت را از انسان زائل مى‏کند و او را در طوفان حوادث ثابت قدم مى‏دارد. این آرامش ممکن است جنبه عقیدتى داشته باشد، و تزلزل اعتقاد را بر طرف سازد، یا جنبه عملى، به گونه‏اى که ثبات قدم و مقاومت و شکیبائى به انسان بخشد، اگر درهای  بهشت باز نباشد و موفق به تلاوت قرآن نشویم  به آرامش و رفع اضطراب موفق نمی شویم.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی