مِشـــــکوة

وبلاگ تخصــصی قــرآن و حدیث

مِشـــــکوة

وبلاگ تخصــصی قــرآن و حدیث

قرآن و اهل بیت (ع) نورند . نوری که انسان می تواند در پرتو آن به تعالی و تکامل برسد .
منشأ نور خداست و همه انوار عالم ، فروغ و تجلی خود را از نور خدا می گیرند .
" مشکوة " همان سرچشمه نور است که همه انوار را در بر دارد....
این وبلاگ تخصصی و پیرامون قرآن و اهل بیت ( ع ) است که به میمنت میلاد پیامبر اکرم حضرت محمد ( ص )
و صادق آل محمد ( ع ) در روز 17 ربیع الأول ایجاد گردیه است . امید است مورد علاقه و عنایت شیفتگان قرآن و عترت
واقع گردد. و الحمد لله رب العالمین

شرح دعای روز شانزدهم ماه رمضان

پنجشنبه, ۳ مرداد ۱۳۹۲، ۰۳:۱۳ ب.ظ

شرح دعای روز شانزدهم؛ ابرار چه کسانی هستند؟‏ 

          

آیت‌الله گرامی در ادامه شرح ادعیه ماه مبارک رمضان، به مفهوم «برّ» پرداخته و در شرح فرازهای دعای روز شانزدهم آورده است:

اللَّهُمَّ وَفِّقْنِی فِیهِ لِمُوَافَقَةِ الْأَبْرَارِ وَ جَنِّبْنِی فِیهِ مُرَافَقَةَ الْأَشْرَارِ وَ آوِنِی فِیهِ بِرَحْمَتِکَ إِلَى (فِی) دَارِ الْقَرَارِ بِإِلَهِیَّتِکَ یَا إِلَهَ الْعَالَمِین‏

اى خدا، در این روز مرا بر موافقت نیک‌‏مردان فروتن و خدا ترس، موفق بدار و از رفاقت اشرار جهان دور گردان و مرا در بهشت دار القرار به رحمتت منزل ده، به حق الهیت و معبودیتت اى خداى عالمیان.


اللَّهُمَّ وَفِّقْنِی فِیهِ لِمُوَافَقَةِ الْأَبْرَارِ

خدایا، کاری کن که من با خوبان و ابرار موافق و همراه باشم؛ کلمه" ابرار" جمع کلمه" برّ"- به فتحه «ب»است، و کلمه« برّ» صفت مشبهه از مصدر« بِر» به کسره باءاست، که به معناى احسان است، و این معنا در مورد کسى صادق است که عمل خود را نیکو سازد، و از نیکو ساختن آن هیچ نفعى که عاید خودش شود، در نظر نگرفته باشد، نه جزایى را در مقابل عملش به او دهند، و نه حتى تشکرى از دیگران، انتظار داشته باشد.

کلمه«بر»- به فتحه «ب» به معناى کسى است که خیر را بدان جهت که خیر است مى‏خواهد، نه بدان جهت که اگر انجام دهد نفعى عایدش مى‏شود، بلکه حتى در صورتى هم که خودش آن را دوست نمى‏دارد، صرفا بخاطر اینکه خیر است انجام مى‏دهد، و بر تلخى آن که مخالف با خواهش نفس او است صبر مى‏کند، و عمل خیر را بدان جهت که فى نفسه خیر است انجام مى‏دهد، هر چند به زحمت و ضرر خود تمام شود، نظیر وفاى به نذر. و یا بدان جهت که براى دیگران نافع است انجام مى‏دهد، مانند اطعام طعام به بندگان مستحق خدا.

ابرار چه کسانی هستند؟

و با در نظر گرفتن این که هیچ خیر و صلاحى در هیچ عملى نیست مگر با ایمان به خدا و رسولش، و ایمان به روز جزا ...لذا" ابرار" کسانى هستند که عمل خیر را بخاطر ایمان به خدا، رسول او و روز جزا انجام مى‏دهند، چون ایمانشان ایمان رشد و بصیرت است، یعنى خود را بنده و مملوک پروردگار خود مى‏دانند، و معتقدند که خلق و امرشان به دست او است، و خودشان هم مالک نفع و ضررى براى خود نیستند، قهرا معتقدند که نباید اراده کنند، مگر چیزى را که پروردگارشان اراده کرده؛ و انجام ندهند، مگر عملى را که او بپسندد؛ در نتیجه اراده او را بر اراده خودشان مقدم مى‏دارند، و براى خشنودى او عمل مى‏کنند، هر چند که به ضرر خودشان تمام شود، بر آن ضرر و ناسازگارى با میل درونى خود صبر مى‏کنند، و زحمت اطاعت او را تحمل نموده، آنچه مى‏کنند به خاطر خشنودى او مى‏کنند، و در نتیجه در مرحله عمل، عبودیت را خالص براى خدا مى‏سازند. [1]

وَ جَنِّبْنِی فِیهِ مُرَافَقَةَ الْأَشْرَارِ

خدایا؛ کاری کن که من با بدان رفیق نشوم، در قرآن درباره اهل ایمان می‌فرماید :« وَ مَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِکَ مَعَ الَّذینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ مِنَ النَّبِیِّینَ وَ الصِّدِّیقینَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحینَ وَ حَسُنَ أُولئِکَ رَفیقاً ؛ نساء 69» و کسانى که از خدا و پیامبر اطاعت کنند، در زمره کسانى از پیامبران، صدّیقان، شهیدان و شایستگان خواهند بود که خدا به آنان نعمت [ ایمان و اخلاق و عمل صالح ] داده؛ و اینان نیکو رفیقانى هستند. رفیق خوب انسان را بهشتی و اهل سعادت می کند و رفیق بد انسان را شقی و اهل دوزخ می کند

همنشین تو از تو به باید ****تا تو را عقل و دین بیفزاید

با بدان کم نشین که صحبت بد ****گر چه پاکی تو را پلید کند

آفتاب بدین بزرگی را ****لکه ابر ناپدید کند

آوِنِی فِیهِ بِرَحْمَتِکَ إِلَى (فِی) دَارِ الْقَرَارِ

خدایا در این ماه رمضان مرا در دار القرار خودت جای بده ؛ دار القرار خدا کجاست؟ اگر فقط حساب قیامت بود می گفتیم مراد بهشت است؛ اما ارتباط با ذات احدیت در همین دنیا هم دارالقرار است و موجب آرامش می‌شود « ِ أَلا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ؛ رعد ، 28» دل‏ها فقط به یاد خدا آرام مى‏گیرد .

راز این که آخرت، دار القرار است: « اِنّ الاخره هِى دار القرار؛ غافر/ 39»، آن است که انسان در دنیا چون به مقصد نرسیده و در بین راه می‌باشد، آرامش ندارد، ولى وقتى به بهشت رسید، آرامش پیدا می‌کند، چون حرکت، به مقصد و متحرک به هدف رسیده است. البته ثابت مى‏شود نه ساکن، یعنى دار الحرکه به دارالسکون منتهى نمى‏شود، زیرا سکون، هدفِ حرکت نیست بلکه به دار الثبات مى‏رسد و ثبات، هدفِ حرکت است. هیچ حرکتى به سوى سکون نمى‏رود، مگر این که سکونش نسبى باشد و گرنه متحرک مى‏کوشد تا به دار القرار و دار الثبات برسد.2

بالَهِیَّتِکَ یَا إِلَهَ الْعَالَمِین‏

خدایا به مقام الاهیتت متوسل می شوم، معلوم می شود که همه این اموری که در این دعا است تحت عنوان الاهیت حضرت حق می‌باشد و آن صفات الهی، تحت تاثیر این اسم از اسماء الهی است .

[1] - توضیح معنای ابرار برگرفته از تفسیر المیزان می باشد

2-«تفسیر موضوعى آیه الله جوادى آملى بر قرآن کریم ج 9 سیره رسول اکرم در قرآن»

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی