سیمای امام زمان (عج) در روایات
۱٫ قال النبی ـ صلّی الله علیه و آله ـ: لا تذهبُ الدنیا حتی یقوم بامر
اُمتی رجلٌ من ولد الحسین یَملأُ عدلاً کما مُلِئت ظُلماً و جَوراً. ـ «
بحارالانوار، ج ۵۱، ص ۶۶»
پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ فرمودند:«دنیا به پایان می رسد تا
مردی از فرزندان حسین ـ علیه السّلام ـ عهده دار مسائل و مصالح امتم گردد
او زمین را آنچنان که پر از ظلم و جور شده، پر از عدل می کند.
۲٫ قال رسول الله ـ صلّی الله علیه و آله ـ لِفاطمه فی مرضِهِ: و الّذی
نفسی بیده لابُدَّ لِهذِهِ الاُمَّهِ مِن مهدیٍ و هو و اللهِ مِن وُلدِکِ. ـ
« بحارالانوار، ج ۵۱، ص ۶۷»
پیامبر اکرم در مریضی که منجر به وفاتشان شد به فاطمه فرمودند: قسم به آن کسی که جانم در دست اوست حتماً مهدی و هدایت گری برای این دست می آید و قسم به خدا او فرزند تو است.
۳٫ قال رسول الله ـ صلّی الله علیه و آله ـ: انَّ خُلَفائی و اوصیائی و
حُجَجِ اللهِ علی الخَلقِ بعدی اثنا عشر اوَّلُهم اخی و آخِرُهم وَلَدی. ـ «
بحارالانوار، ج ۵۱، ص ۷۱»
پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ فرمودند:«همانا جانشینان و اوصیاء من و حجت های الهی بر مردم بعد از من دوازده نفرند اولی آنها برادرم (علی) و آخرینشان فرزندم می باشد.
۴٫ قال رسول الله ـ صلّی الله علیه و آله ـ: والّذی بَعَثَنی بالحقِّ نبیاً
لولم یبقِ من الدنیا الا یومٌ واحدٌ لا طالَ اللهُ ذلک الیومَ حتی یُخرُجَ
منه وَلَدی المهدیُّ فَیَنْزِلُ روحُ الله عیسی بن مریم ـ علیه السّلام ـ
فَیُصلِّی خَلْفَه. ـ « بحارالانوار، ج ۵۱، ص ۷۱»
پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ فرمودند: قسم به آن کس که مرا به حق به نبوت مبعوث کرد اگر از دنیا جز یک روز باقی نماند آن روز را طولانی می کند تا فرزندم مهدی در آن روز قیام کند پس عیسی بن مریم فرود می آید و پشت سرش نماز می خواند.
۵٫ قال رسول الله ـ صلّی الله علیه و آله ـ: طُوبی لمن ادرک قائمُ اهل بیتی
و هو مقتدٍ به قبل قیامِهِ یأتِمُ به و بائمهِ الهُدی من قبلِهِ و یَبرَأُ
الی الله من عدوِّهم اُولئِکَ وُفقائی و اکرمُ اُمَّتی علیَّ. ـ «
بحارالانوار، ج ۵۱، ص ۷۲»
پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ فرمودند: خوشا به حال کسی که زمان قائم ـ علیه السّلام ـ را درک کند در حالی که قبل از قیامش از او پیروی می کرده به او و ائمه هدا قبل از او متمسک شده و از دشمنانشان، به سوی خداوند بی زاری جسته آنها دوستان من و کریم ترینِ امت من هستند.
۶٫ عن حسن بن علی بن ابیطالب ـ علیهم السّلام ـ قال: یُطیلُ الله عُمرَهُ
فی غَیبَهٍ ثُمَّ یُظهِرَهُ بِقُدرَتِهِ فی صُورَهِ شابٍ، ابنِ دونَ اربعین
سنهٍ ذلک لِیُعلَم اَنَّ اللهَ علی کل شیءٍ قدیر. ـ «بحارالانوار، ج ۵۱، ص
۱۲۳»
امام حسن ـ علیه السّلام ـ فرمودند: خداوند در زمان غیبت عمر او را طولانی می گرداند سپس او را با قدرت خود به صورت جوانی که سنش کمتر از چهل سال است ظاهر می کند تا همه بدانند خداوند بر هر چیزی تواناست.
۷٫ قال الحسین بن علی ـ علیه السّلام ـ: امّا انَّ الصابِرَ فی غیبتِهِ علی
الاذی و التکذیبِ بمنزلهِ المجاهدِ بالسیف بینَ یَدَی رسول الله ـ صلّی
الله علیه و آله ـ . ـ «بحارالانوار، ج ۵۱، ص ۱۳۳»
امام حسین ـ علیه السّلام ـ فرمودند:«همانا کسی که در زمان غیبت بر آزار و اذیت و تکذیب کردنها صبر کند همانند کسی است که با شمشیر در کنار رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ مبارزه می کند.
۸٫ عن ام هانی قال قلت لابی جعفر ـ علیهما السّلام ـ ما معنی قولِ الله
عزوجل«فلا اقسم بالخُنَّس؟» قال لی:یا ام هانی امام یخنس نفسه حتی ینقطع
عن الناس علمه سَنَهُ ستین و مأتین ثم یبدو کالشهاب الواقد فی اللیله
الظلماء فان ادرکتِ ذلک الزمان قرت عیناک. ـ « بحارالانوار، ج ۵۱، ص ۱۳۸»
ام هانی گوید به امام باقر ـ علیه السّلام ـ عرضه داشتم، معنی کلام خداوند در آیهی «فلا اقسم بالخُنَّس ـ التکویر، آیهی ۱۵» چیست؟ حضرت فرمود:«ای ام هانی این آیه دربارهی امامی است که خود را پنهان نموده بگونه ای که از سال ۲۶۰مردم او را نمی شناسند. سپس مانند شهابی درخشنده در شب تاریک، ظهور می کند پس اگر تو آن زمان را درک کردی چشمت روشن.
۹٫ قال ابو عبدالله الصادق ـ علیه السّلام ـ: من اَقَرَّ بالائمهِ مِن
آبائی وَ وُلدی و حَجَدَ المَهدیّ من وُلدی کان کمن اقرّ بجمیع الانبیا و
جحد محمداً ـ صلّی الله علیه و آله ـ نبوته. ـ «بحارالانوار، ج ۵۱، ص ۱۴۵»
امام صادق ـ علیه السّلام ـ فرمودند: هر کس به امامت ائمه هدی از پدران و فرزندانم اقرار کند ولی فرزندم مهدی را انکار نماید مانند کسی است که به نبوت تمامی پیامبران اقرار کند اما نبوت محمد ـ صلّی الله علیه و آله ـ را انکار نماید.
۱۰٫ لَمّا حَمَلَتْ جاریهُ ابی محمد ـ علیهما السّلام ـ قال: سَتُحمِلینَ
ذَکَراً و اسمُهُ محمدٌ و هو القائم من بعدی. ـ «بحارالانوار، ج ۵۱، ص ۲»
زمانی که کنیز امام حسن عسکری (نرجس خاتون) حامله شد حضرت فرمودند: بزودی پسری را حمل می کنی که اسم او محمد است و او امام بعد از من است.
۱۱٫ عن ایوب ابن نوح قال: قلتُ لابی الحسن الرضا ـ علیه السّلام ـ: انّا نرجُوا اَن تکونَ … ـ «بحارالانوار، ج ۵۱، ص ۳۷»
ایوب بن نوح گوید: به امام رضا ـ علیه السّلام ـ عرضه داشتم که ما امید داریم شما صاحب الامر باشید و خداوند امر ظهور را به راحتی و بدون جنگ به شما واگذار کند، همانا ما با شما بیعت کرده ایم و درهم ها را بنام شما ضرب کرده ایم، حضرت ـ علیه السّلام ـ فرمودند: از ما اهلبیت احدی نیست که نامه های (فراوانی) برای او بیاید و با انگشتان به او اشاره شود و از مسائل (متفاوتی) از او سئوال شود و اموالی برایش بیاورند مگر اینکه کشته می شود یا می میرد تا اینکه خداوند برای این امر پسر بچه ای را مبعوث می کند.
۱۲٫ قال سلیمان: فقلت للصادق ـ علیه السّلام ـ : فکیف ینتفع الناس بالحجه
الغائب المستور؟ قال: کما ینتفعون بالشمس اذا سترها السحاب. ـ
«بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۹۲»
سلیمان گوید: به امام صادق ـ علیه السّلام ـ عرضه داشتم: مردم چگونه از حجت از نظر پنهان استفاده می کنند و نفع میبرند؟ حضرت فرمودند: همان گونه که از خورشید پشت ابراستفاده می کنند (از او نیز نفع می برند استفاده می کنند.)
۱۳٫ عن ابی عبدالله قال: رسول الله ـ صلّی الله علیه و آله ـ: لابد للغلام
من غیبه. فقیل له: و لم یا رسول الله ، قال: یخاف القتل. ـ «بحارالانوار، ج
۵۲، ص ۹۰»
امام صادق ـ علیه السّلام ـ فرمودند: پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ فرمودند: مهدی در حالی که پسر بچه است غائب باشد گفته شد: ای رسول خدا غیبت برای چه، حضرت فرمودند: می ترسد کشته شود.
۱۴٫ من ابی عبدالله ـ علیه السّلام ـ قال: صاحب هذا الامور تعمی ولادته علی
(هذا) الخلق لئلا یکون لاحد فی عنقه بیعه اذا خرج. ـ «بحارالانوار، ج ۵۲، ص
۹۵»
امام صادق ـ علیه السّلام ـ فرمودند: ولادت صاحب الامر ـ علیه السّلام ـ بر این مردم پوشیده است تا بیعت هیچ کس در هنگام ظهور بر گردن او نباشد.
۱۵٫ عن الصادق ـ علیه السّلام ـ للقائم غیبتان: احداهما طویله و الاخری
قصیره، فالاولی یَعلَمُ بمکانه فیها خاصه من شیعته و الاخری لا یعلم بمکانه
فیها (الا) خاصّهُ موالیهِ فی الدینه. ـ «بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۱۵۵»
امام صادق ـ علیه السّلام ـ فرمودند: برای قائم ـ علیه السّلام ـ دو غیبت وجود دارد. یکی بلند مدت و یکی کوتاه مدت، پس در غیبت اول (که کوتاه مدت است) شیعیان خاص او جایش را می دانند اما در غیبت دوم (که بلند است) جز خواص دوستان دینی اش کسی جای او را نمی داند.
۱۶٫ عن النبی ـ صلّی الله علیه و آله ـ قال: افضل جهاد امتی انتظار الفرج. ـ «بحارالانوار، ج ۷۷، ص ۱۴۳»
پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ فرمودند: برترین جهاد امت من، انتظار فرج است.
۱۷٫ عن علی بن الحسین ـ علیهما السّلام ـ قال: ان اهل زمان غیبه، القائلون
بامامته، المنتظرون لظهوره افضل اهل کل زمان. ـ «بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۱۲۲»
امام سجاد ـ علیه السّلام ـ فرمودند: همانا مردم زمان غیبت همانها که امامت او را پذیرفته اند و منتظر ظهور اویند برتر از افراد همه زمانها هستند.
۱۸٫ عن محمد بن علی ـ علیهما السّلام ـ قال: انه لو لم یبق من الدنیا الا
یوم واحد لطول الله ذلک الیوم حتی یخرج فیملأ الارض قسطا و عدلاً کما ملئت
جوراً و ظلماً. ـ «بحارالانوار، ج ۵۱، ص ۱۵۶»
امام باقر ـ علیه السّلام ـ فرمودند: اگر جز یک روز از دنیا نمانده باشد خداوند آن روز را طولانی می کند تا مهدی قیام کند و دنیا را آنچنان که پر از ظلم و جور شده پر از عدل و داد گرداند.
۱۹٫ قال امیرالمؤمنین ـ علیه السّلام ـ: هو شابٌ مربوعٌ، حَسَنُ الوجهِ
حَسَنُ الثَّعرِ، یَسیلُ شَعرُهُ علی منکبیهِ و نُورُ وجِههِ یَعلُو سَوادَ
لحِیتِهِ و رأسِهِ. ـ «بحارالانوار، ج ۵۱، ص ۳۶»
امام علی ـ علیه السّلام ـ فرمودند: او (مهدی عجل اله فرجه) جوانی است چهار شانه، نیکو روی و زیبا موی که مویش بر شانه اش ریخته و نور صورتش بر سیاهی موی سر و صورتش برتری دارد.