مِشـــــکوة

وبلاگ تخصــصی قــرآن و حدیث

مِشـــــکوة

وبلاگ تخصــصی قــرآن و حدیث

قرآن و اهل بیت (ع) نورند . نوری که انسان می تواند در پرتو آن به تعالی و تکامل برسد .
منشأ نور خداست و همه انوار عالم ، فروغ و تجلی خود را از نور خدا می گیرند .
" مشکوة " همان سرچشمه نور است که همه انوار را در بر دارد....
این وبلاگ تخصصی و پیرامون قرآن و اهل بیت ( ع ) است که به میمنت میلاد پیامبر اکرم حضرت محمد ( ص )
و صادق آل محمد ( ع ) در روز 17 ربیع الأول ایجاد گردیه است . امید است مورد علاقه و عنایت شیفتگان قرآن و عترت
واقع گردد. و الحمد لله رب العالمین

شرح دعای روز بیست و یکم ماه رمضان

سه شنبه, ۸ مرداد ۱۳۹۲، ۰۸:۱۰ ب.ظ
شرح دعای روز بیست و یکم ماه رمضان : بزرگترین سعادت محب چیست؟‏

منبع : رمضان الکریم آقای سلطان احمدی


آیت‌الله گرامی در شرح دعای روز بیست و یکم به ویژگی‌های دوستی با خدا و آثار آن و نیز پرهیز از مصاحبت با شیطان پرداخته است.


اللَّهُمَّ اجْعَلْ لِی فِیهِ إِلَى مَرْضَاتِکَ دَلِیلاً وَ لاَ تَجْعَلْ لِلشَّیْطَانِ فِیهِ عَلَیَّ سَبِیلاً وَ اجْعَلِ الْجَنَّةَ لِی مَنْزِلاً وَ مَقِیلاً یَا قَاضِیَ حَوَائِجِ الطَّالِبِین؛ بحارالأنوار ج : 95 ص : 159.


اى خدا، در این روز مرا بسوى رضا و خشنودى خود راهنمایى کن و شیطان را بر من مسلط مگردان  و بهشت را منزل و مقامم قرار ده، اى برآورنده حاجات طالبان.

اللَّهُمَّ اجْعَلْ لِی فِیهِ إِلَى مَرْضَاتِکَ دَلِیلاً

خدایا در این ماه مرا به سوی مسائلی که مورد رضایت توست راهنما باش و دلیلی برای من قرار بده که به مقام رضایت تو برسم « وَ رِضْوانٌ مِنَ اللَّهِ أَکْبَر؛ توبه 72» مقام رضوان از همه مقامات مهمتر و بزرگتر است. بهشتیان از این احساس که خدا از آنها راضى است و پروردگارشان آنان را پذیرفته است، چنان احساس شادى و لذّت مى‏کنند که با هیچ چیز قابل مقایسه نیست. در مورد دوزخیان نیز علاوه بر آتش و عذاب‏هاى جسمانى خشم و غضب پروردگار و ناخشنودى خداوند که شامل حال آنهاست از هر شکنجه‏اى بدتر است.

حتى اگر در بهشت رضاى خدا نباشد بهشت هم عذاب خواهد بود

علامه طباطبایی در توضیح معنای این آیه شریفه می‌فرماید: معناى جمله" وَ رِضْوانٌ مِنَ اللَّهِ أَکْبَرُ"  به طورى که سیاق آیه آن را افاده مى‏کند، این است که خوشنودى خدا از ایشان از همه این حرف‌ها بزرگتر و ارزنده‏تر است. و اگر رضوان را «نکره» آورد براى اشاره به این معنا است که معرفت انسان نمى‏تواند حدود آن را درک کند، چون رضوان خدا محدود و مقدور نیست تا وهم بشر بدان دست یابد، و شاید براى فهماندن این نکته بوده که کمترین رضوان خدا هر چه هم کم باشد از این بهشت‏ها بزرگتر است، البته نه از این جهت که این بهشت‏ها نتیجه رضوان او و ترشحى از رضاى اوست، ‏بلکه از این جهت که حقیقت عبودیت که قرآن کریم بشر را بدان دعوت مى‏کند، عبودیتى است که به خاطر محبت به خدا انجام شود، نه به خاطر طمعى که به بهشت او و یا ترسى که از آتش او داریم، و بزرگترین سعادت و رستگارى براى یک نفر عاشق و دوستدار این است که رضایت معشوق خود را جلب کند، بدون این که در صدد ارضاء نفس خویش بوده باشد.

و شاید برای اشاره به این نکته است که آیه را به جمله" ذلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ" ختم نموده و این جمله دلالت بر معناى حصر دارد و چنین افاده مى‏کند که این رضوان حقیقت هر فوز و رستگارى بزرگى است، حتى رستگارى بزرگى هم که با رسیدن به جنت خلد بدست می‌آید، حقیقتش همان رضوان است، زیرا اگر در بهشت حقیقت رضاى خدا نباشد همان بهشت هم عذاب خواهد بود، نه نعمت.«ترجمه تفسیر المیزان، ج‏9، ص: 456»

وَ لاَ تَجْعَلْ لِلشَّیْطَانِ فِیهِ عَلَیَّ سَبِیلاً

خدایا در این ماه کاری کن که  شیطان بر من راه پیدا نکند و این هم به توفیق خداست و خدا باید کمک بکند امیر المومنین علیه السلام در حدیثی خطاب به جناب کمیل می فرماید  :« یا کمیل! وَ هُوَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ و جَلَّ «انّ عِبادى‏ لَیْسَ لَکَ عَلَیْهِمْ سُلْطانٌ ؛ سوره حجر، آیه 42 و سوره اسراء، آیه 65.»  وَ قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَّ «انَّما سُلْطانُهُ عَلَى الَّذینَ یَتَوَلَّونَهُ وَ الَّذینَهُمْ بِه‏ مُشْرِکُونَ؛ سوره نحل، آیه 100 »؛ «اى کمیل! این کلام خداوند است که مى‏فرماید: «اى ابلیس! تو هرگز سلطه‏اى بر بندگان من نخواهى یافت» و کلام (دیگر) خداوند که مى‏فرماید: «تسلّط او (ابلیس) تنها بر کسانى است که او را به سرپرستى خود برگزیده‏اند، و آن‏ها که نسبت به خدا شرک مى‏ورزند؛ بحارالانوار، جلد 74، صفحه 272.»

تسلط شیطان به دو شیوه

حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام در این روایت به دو آیه اشاره مى‏کند:

نخست، آیه‏اى که تسلّط شیطان بر بندگان خاصّ خدا را نفى مى‏کند. و دیگر، آیه‏اى که سلطه شیطان را نسبت به دو گروه اثبات مى‏کند: کسانى که طوق بندگى و ولایت شیطان را بر گردن آویخته‏اند و تحت ولایت او هستند، و کسانى که شیطان را شریک خداوند قرار مى‏دهند، گاه ولایت خداوند را مى‏پذیرند و گاه پذیراى ولایت شیطانند. طبق منطق قرآن، شیطان بر این دو گروه سلطه دارد.

مردم تصوّرات نادرستى از شیطان دارند. خیال مى‏کنند ممکن است بدون اختیار اسیر شیطان شوند، در حالى که این تصوّر باطل است. تا به شیطان گذرنامه ندهند این موجود پلیدِ رانده شده از درگاه رحمت الهى، نمى‏تواند وارد کشور روح و جان انسان شود. آرى، تا انسان چراغ سبزى به شیطان نشان ندهد و گذرنامه‏اش را امضاء نکند، او قدرت نفوذ در انسان نخواهد داشت.

وَ اجْعَلِ الْجَنَّةَ لِی مَنْزِلاً وَ مَقِیلاً


خدایا بهشت را برای من منزل و آرامش‌گاه قرار ده؛ : امیر المومنین علی علیه السلام در توصیف بهشت و نعمت های بهشتی در نهج البلاغه به توصیفی عمیق و زیبا از بهشت و نعمت‌های آن پرداخته است.

خداوند ما و شما را- به رحمت خود- از افرادى قرار دهد که با دل به سوى منازل ابرار و مساکن نیکان حرکت کنند و در وصول به آن ساعى باشند.

یَا قَاضِیَ حَوَائِجِ الطَّالِبِین

ای خدایی که حاجات را تو روا می کنی .

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی