مِشـــــکوة

وبلاگ تخصــصی قــرآن و حدیث

مِشـــــکوة

وبلاگ تخصــصی قــرآن و حدیث

قرآن و اهل بیت (ع) نورند . نوری که انسان می تواند در پرتو آن به تعالی و تکامل برسد .
منشأ نور خداست و همه انوار عالم ، فروغ و تجلی خود را از نور خدا می گیرند .
" مشکوة " همان سرچشمه نور است که همه انوار را در بر دارد....
این وبلاگ تخصصی و پیرامون قرآن و اهل بیت ( ع ) است که به میمنت میلاد پیامبر اکرم حضرت محمد ( ص )
و صادق آل محمد ( ع ) در روز 17 ربیع الأول ایجاد گردیه است . امید است مورد علاقه و عنایت شیفتگان قرآن و عترت
واقع گردد. و الحمد لله رب العالمین

۱۴ مطلب در فروردين ۱۳۹۲ ثبت شده است

۳۱
فروردين

amir_by_rahimgraph-d5afac8

سه امتیاز خاص حضرت علی(ع)

امیر المومنین حضرت علی علیه السلام انسان کاملی است که پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم به وجود ایشان همواره مباهات می نمودند و در وصف او،سخنان فراوانی از ایشان وارد شده است.

در یکی از گفتارها از پیامبر اکرم (ص) به شش امتیاز حضرت علی علیه السلام اشاره شده که سه مورد آن بین پیامبر (ص)و امام علی(ع) مشترک است و سه امتیاز مختص امام علی(ع).
رسول اعظم (ص) می فرمایند:
خداوند)سه امتیاز به من داده که علی (ع)در آن شریک است و سه امتیاز به علی (ع) داده که من در آنها شریک نیستم .
پرسیدند ای رسول خدا آن سه امتیاز که با تو شریک است کدامند؟
حضرت فرمودند:1- پرچم حمد که علی (ع) علمدار آن است
2- برای من حوض کوثر است که علی (ع)ساقی آن است
3- اختیار بهشت و جهنم برای من است و علی (ع) تقسیم کننده آنها ست.
اما سه امتیازی که در آن با علی (ع) شریک نیستم :
1- پدر زنی چون من دارد که من مثل او ندارم
2- زنی چون فاطمه (س) دارد که من مثل او ندارم
3- دو پسر چون حسن وحسین (ع) دارد که من مثل آن دو ندارم
(مواعظ العددیه ص 128)


منبع:قدس آنلاین

۲۷
فروردين
منبع : سایت کلوب / کلوب امام رضا (ع )

بسم الله,برکات بسم الله,ثواب بسم الله

بسم الله الرحمن الرحیم


خدای متعال برای اینکه به انسان‌ها بیاموزد که کار را به نام خدا آغاز کنند هم سوره های قرآن و هم ابتدای قرآن را با «بسم الله الرحمن الرحیم» آغاز کرده است و رسول خدا (صلی الله علیه وآله) نیز در حدیثی فرمود «هر کاری که به نام خدا شروع نشود ابتر است».

 

بسم الله الرحمن الرحیم

کتاب مقدس قرآن مجموعه ای از سخن الهی است که در مدت 23 سال به وسیله امین وحی جبرائیل بر قلب نازنین پیشوای گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه وآله) نازل گردید که در طول حیات مبارک پیامبر (صلی الله علیه وآله) و زندگی ائمه اطهار (علیهم‌السلام) تفسیر برخی از آیات قرآن از زبان مبارک این بزرگواران بیان شد، اما بسیاری از آیات قرآن توسط مفسران و علمای اسلام بر اساس روایات اسلامی تفسیر شد که نتیجه این تلاش‌ها تاکنون نگارش صدها کتاب تفسیری بوده است.

 

 

جمله بسم الله الرحمن الرحیم 114 بار بر پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) نازل شده است؛ در 113 سوره به عنوان سرفصل آمده و از آنجا که اول سوره برائت بسم الله نازل نشده و در سوره نمل علاوه بر ابتدای سوره، در آیه «إنّه من سلیمان و إنّه بسم الله الرحمن الرحیم» نیز این جمله مبارکه آمده است مجموعاً 114 آیه می‌شود.

 

«بسم الله الرحمن الرحیم» جزء سوره حمد و دیگر سوره های قرآن به شمار می‌رود -الا سوره توبه- و اگر کسی سوره حمد را در نماز یا غیر نماز، واجب شد که بخواند، اگر این آیهء بسم الله را نخواند سوره را ناقص خوانده، چرا که این آیه جزء سوره ی فاتحة الکتاب است.

 

بنابر روایتی، احتمالاً برای اولین بار، سلمان فارسی به درخواست ایرانیان ترجمه سوره حمد و «بسم الله الرحمن الرحیم» را انجام داد که در آن ترجمه «بسم الله ...» «به نام یزدان بخشاونده» آمده و در ترجمه تفسیر طبری که مترجم آن ناشناس است، به صورت «به نام خدای مهربان بخشاینده» ذکر شده و تا زمان حاضر با اندک تفاوتی به صورت «به نام خداوند بخشنده مهربان» باقی مانده است.

 

عبارت «بسم اللّه الرحمن الرحیم» نخستین عبارت قرآن است که در اول سوره علق (اقرا) بر پیامبر (صلی الله علیه وآله) نازل شد و در احادیث شیعی این عبارت سرآغاز قرآن معرفی شده است.

 

از روایتی که کلینی از امام صادق (علیه‌السلام) نقل می‌کند، آغاز همه کتب آسمانی «بسم الله الرحمن الرحیم» بوده است. این عبارت در ابتدای تمام سوره های قرآن، جز سوره برائت (توبه) آمده است. همچنین سوگند دادن خدا به «بسم الله الرحمن الرحیم»، در برخی ادعیه، حاکی از ارزش این آیه است.

                            ادامـــــه مطـــــلب را ببیـــــنید

 

۲۶
فروردين


چه زیبا امام باقر علیه السلام فرمودند:


« اُوصیکَ بِخَمْس: اِنْ ظُلِمْتَ فَلا تَظْلِمْ

وَ اِنْ خانُوکَ فَلا تَخُنْ،

وَ اِنْ کُذِّبْتَ فَلا تَغْضَبْ،

 وَ اِنْ مُدِحْتَ فَلا تَفْرَحْ

وَ اِنْ ذُمِمْتَ فَلا تَجْزَعْ »
(بحار الانوار: 75 /162)


تو را به پنج چیز سفارش مى کنم:
 1. اگر مورد ستم واقع شدى ستم مکن.
2. اگر به تو خیانت کردند، خیانت مکن.
3. اگر تکذیبت کردند، خشمگین مشو.
4.  اگر مدحت کنند، شاد مشو.
5. و اگر نکوهشت کنند بیتابى مکن .




۲۵
فروردين
امام على علیه‏ السلام :

اَعجَبُ ما فِى الانسانِ قَلبُهُ وَ لَهُ مَوارِدُ مِنَ الحِکمَةِ وَ اَضدادٌ مِن خِلافِها

فَاِن سَنَحَ لَهُ الرَّجاءُ اَذَ لَّهُ الطَّمَعُ وَ اِن هاجَ بِهِ الطَّمَعُ اَهلَکَهُ الحِرصُ

وَ اِن مَلَکَهُ الیَأسُ قَتَلَهُ السَفُ... فَکُلُّ تَقصیرٍ بِهِ مُضِرٌّ وَ کُلُّ اِفراطٍ بِهِ مُفسِدٌ؛


امام على علیه‏ السلام :

شگفت‏ ترین عضو انسان قلب اوست و قلب مایه هایى از حکمت و ضد حکمت دارد.

اگر آرزو به آن دست دهد، طمع خوارش مى گرداند و اگر طمع در آن سر برکشد،

حرص نابودش مى‏کند و اگر ناامیدى بر آن مسلّط شود، اندوه، او را مى‏کُشد...

هر کوتاهى برایش زیانبار است و هر زیاده‏روى برایش تباهى آفرین.

علل الشرایع، ص 109،

۲۵
فروردين

السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الصِّدِّیقَهُ الشَّهِیدَهُ..
.
داغ  عطر  یـاس  زهـرا  زیر  مـاه
.
می چکـانید  اشـک  حیـدر  را  به  چـاه
.
عشـق  محزون  علـی  یـاس  است  و  بـس
.
چشـم  او  یک  چشـمه  الـماس  است  و  بـس
.
اشـک  میریزد  علـی مـانند  رود
.
بر  تـن  زهرا  :  گل  یـاس  کبـود
.
گریـه  کن  زیرا  که  دخـت  آفتـاب
.
بی خبر  بایـد  بخوابـد  در  تـراب
.
کارت پستال درخواستی طراحان

۲۴
فروردين

شهر آبســتن غمـــهاست ، خدا رحم کند

شهر این بار چه غوغاست ! خدا رحم کند


بوی دود است که پیچیده ، کجا میسوزد ؟

نکند خــــانۀ مــــــولاست ! خدا رحم کند


هــــــــــیزم آورده که آتـش بزند این در را !

پشت در حضرت زهــــراست ، خدا رحم کند


همه جمعنـــــد و مـوافق که علی را ببرند !

و عــــــلی یکه و تنهاست ... خدا رحم کند


غزلم سوخت ، دلم سوخت ، دل آقا سوخت 

روضـــۀ ام ابیـــهاست ... خــــــدا رحم کند ...



۱۰
فروردين

قرآن مجید، درباره یکی از ویژگی های ممتاز بندگان خالص خداوند بزرگ چنین می فرماید:

وَ الَّذینَ إِذا أَنْفَقُوا لَمْ یُسْرِفُوا وَ لَمْ یَقْتُرُوا وَ کانَ بَیْنَ ذلِکَ قَوامًا. (فرقان: 67)

آنان کسانی هستند که هر گاه انفاق کنند نه اسراف کنند و نه سخت گیری، بلکه در میان این دو، اعتدال می ورزند.

به گزارش شفقنا، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حوزه، این آیه، بیانگر یکی از مهم ترین مسایل زندگی است که رعایت آن، سبب آسایش و آرامش فرد و جامعه می گردد. همچنین، بسیاری از گره ها و مشکلات اجتماعی و اقتصادی را برطرف می کند. این مسئله، اعتدال است.

اعتدال، یعنی میانه روی و حد فاصل میان افراط و تفریط که چنین کاری از نظر اسلام، در همه چیز مطلوب است. قرآن مسلمانان را به سبب پیروی از اسلام به عنوان «امت وسط» یعنی امت معتدل معرفی می کند و می فرماید: «و کذلِکَ جَعلناکُمْ اُمَّةً وَسَطاً  ؛ و این گونه شما را امت میانه قرار دادیم». (بقره:14)

امیرمومنان علی علیه السلام آنان را که از راه اعتدال به سوی افراط و تفریط کشانده می شوند، جاهل می خواند و می فرماید: «لا تَرَی الجاهِلَ إِلّا مُفرِطا او مُفرِّطاً؛ همیشه جاهل را نمی بینی جز اینکه یا زیاده روی می کند و یا کم می آورد." انسان مسلمان در انفاق چنان که در آیه یاد شده بدان اشاره شده است و همچنین در مصرف، نه اسراف می کند و نه سخت گیری، بلکه میانه این دو را برمی گزیند. این اصل که در آموزه های دینی بر آن تأکید می شود، از سوی خرد و فطرت آدمی نیز تأیید شده است؛ زیرا سامان دهی و استواری جسم و جان آدمی و امور فردی و اجتماعی او، مرهون رعایت همین اصل است.

افزون بر آن، اهمیت رعایت میانه روی در مصرف، از آنجاست که از یک سو نیازهای انسان گوناگون است و به دلیل محدودیت ها، نمی تواند تمام آن را به بیشترین مقدار برآورده سازد. از این رو، باید نیازهای گوناگون را در نظر بگیریم و در حد اعتدال به آن رسیدگی کنیم. از سوی دیگر، بیشتر امکانات و منابع مادی، محدود است و زیاده روی گروهی در مصرف، محرومیت دیگران را به همراه خواهد داشت. از سوی دیگر، سلامت و نشاط انسان و پرداختن به جنبه های دیگر زندگی به ویژه امور معنوی، نیازمند مصرف معتدلانه است.


۰۸
فروردين

در آیات زیر از ( سوره مؤمنون ) وضعیت درد ناک انسان های گنهـــــکاری بیان میشود که از روی غفلت و مستی مؤمنان را مسخره میکردند و خود را زرنگ و زیرک می پنداشـــــتند !!!



أَلَمْ تَکُنْ آیَاتِی تُتْلَىٰ عَلَیْکُمْ فَکُنتُم بِهَا تُکَذِّبُونَ ﴿١٠٥﴾


(به آنها گفته می‌شود:) آیا آیات من بر شما خوانده نمی‌شد، پس آن را تکذیب می‌کردید؟!


قَالُوا رَ‌بَّنَا غَلَبَتْ عَلَیْنَا شِقْوَتُنَا وَکُنَّا قَوْمًا ضَالِّینَ ﴿١٠٦﴾


می‌گویند: «پروردگارا! بدبختی ما بر ما چیره شد، و ما قوم گمراهی بودیم!


رَ‌بَّنَا أَخْرِ‌جْنَا مِنْهَا فَإِنْ عُدْنَا فَإِنَّا ظَالِمُونَ ﴿١٠٧﴾


پروردگارا! ما را از این (دوزخ) بیرون آر، اگر بار دیگر تکرار کردیم قطعاً ستمگریم (و مستحق عذاب)!»


قَالَ اخْسَئُوا فِیهَا وَلَا تُکَلِّمُونِ ﴿١٠٨﴾


(خداوند) می‌گوید: «دور شوید در دوزخ، و با من سخن مگویید!


إِنَّهُ کَانَ فَرِ‌یقٌ مِّنْ عِبَادِی یَقُولُونَ رَ‌بَّنَا آمَنَّا فَاغْفِرْ‌ لَنَا وَارْ‌حَمْنَا وَأَنتَ خَیْرُ‌ الرَّ‌احِمِینَ ﴿١٠٩﴾


(فراموش کرده‌اید) گروهی از بندگانم می‌گفتند: پروردگارا! ما ایمان آوردیم؛ ما را ببخش و بر ما رحم کن؛ و تو بهترین رحم کنندگانی!


فَاتَّخَذْتُمُوهُمْ سِخْرِ‌یًّا حَتَّىٰ أَنسَوْکُمْ ذِکْرِ‌ی وَکُنتُم مِّنْهُمْ تَضْحَکُونَ ﴿١١٠﴾


امّا شما آنها را به باد مسخره گرفتید تا شما را از یاد من غافل کردند؛ و شما به آنان می‌خندیدید!


إِنِّی جَزَیْتُهُمُ الْیَوْمَ بِمَا صَبَرُ‌وا أَنَّهُمْ هُمُ الْفَائِزُونَ ﴿١١١﴾


ولی من امروز آنها را بخاطر صبر و استقامتشان پاداش دادم؛ آنها پیروز و رستگارند!» 


                                            سوره مؤمنون - آیات 111 / 105




۰۸
فروردين

امام على علیه السلام :


اَلتَّوَکُلُّ عَلَى اللّه نَجاةً مِنْ کُلِّ سوءٍ وَحِرْزٌ مِنْ کُلِّ عَدُوٍّ؛


توکل بر خداوند، مایه نجات از هر بدى و محفوظ بودن از هر دشمنى است.


                                                                               بحارالأنوار، ج78، ص79، ح56


امام على علیه السلام :


مَنْ تَوکَّلَ عَلَى اللّه ذَلَّتْ لَهُ الصِّعابُ وَتَسَهَّلَتْ عَلَیْهِ الأَْسْبابِ؛


هر کس به خدا توکل کند، دشوارى ها براى او آسان مى شود و اسباب برایش فراهم مى گردد.



                                                                  غررالحکم، ج5، ص425، ح9028



۰۶
فروردين

سخنی از پیامبر اکرم بر روی بطریهای آب معدنی یک کارخانه استرالیایی


......Do not waste water even if you were at a running stream


(آب را هدر ندهید حتی اگر در کنار نهر جاری باشید.)